4_beste_social_media_kanalen_voor_het_MKB

De 8 populairste social media kanalen van dit moment-deel 1

Het inzetten van social media voor je bedrijf kan veel voordelen met zich meebrengen. Denk hierbij aan het vergroten van je zichtbaarheid, het binnenhalen van leads, het aangaan van interactie met je doelgroep en het informeren van fans en klanten. Hoe zet je social media met succes in? In dit artikel zet ik vier social media kanalen op een rij.

1. Facebook

Uiteraard staat Facebook op nummer een in dit lijstje. Facebook is het populairste social media kanaal van dit moment en biedt veel mogelijkheden voor ondernemers. Maak een zakelijke pagina aan en bereik op een effectieve manier je doelgroep. Facebook heeft een algoritme (Facebook Edgerank), wat bepaalt welke content het meest relevant is voor iedere gebruiker en wat jij dus elke keer te zien krijgt. Het bereik van zakelijke Facebook-pagina’s is flink aan het dalen de laatste jaren, wat betekent dat bedrijven steeds vaker starten met Facebook adverteren.

Op Facebook kun je onder andere een tekstbericht plaatsen, foto’s en video’s delen, evenementen aanmaken en nog veel meer. Ook is er recent Facebook Live bijgekomen, waarmee je live kunt uitzenden. Tevens is het mogelijk om 360 graden fotografie te delen (en af te spelen) op Facebook. Dit kun je bijvoorbeeld in je winkel inzetten om zo een ‘kijkje in de keuken’ te geven. Dit alles maakt het platform een prachtige mengelmoes van diverse functionaliteiten en aantrekkelijk voor vrijwel elke doelgroep.

Het gebruik van Facebook zit nog steeds zo rond de 9,6 miljoen gebruikers in Nederland. Wel is bekend dat jongeren Facebook steeds vaker verlaten voor nieuwe visuele social media kanalen zoals Instagram en Snapchat. “Ik wil niet dat mijn ouders meekijken met wat ik allemaal plaats” is een veelgehoord argument onder jongeren. De 65+ doelgroep was aan het begin van dit jaar wel aan een enorme opmars bezig op Facebook. De vergrijzing is dus toegeslagen, maar Facebook is nog altijd springlevend. Gelukkig heeft Facebook meerdere succesvolle social media platforms in handen, zoals nummer twee en drie in deze lijst.

2. WhatsApp

“Is WhatsApp nu wel of geen social media kanaal?” Deze vraag krijg ik regelmatig gesteld. WhatsApp is in feite geen social media kanaal, toch wordt op diverse platforms en fora van wel beweerd. Je contacten zijn alleen van jou en niemand anders kan via jou een connectie maken met hen. Het is gewoon een 'Cross-platform messaging app'. Een app waarmee je berichten naar andere mensen of groepen kunt sturen.

Nu er steeds meer functionaliteiten in komen (goepschats, noemen/mentionen van anderen, quotes en muziek delen etc.) begint WhatsApp wel steeds meer op een social media kanaal te lijken. Via een groepsapp heb je immers het gevoel dat je een zelfgekozen groep volgers/vrienden hebt waarmee jij deelt wat jijzelf wilt. En dat is dus vrijwel gelijk aan wat er op Facebook gebeurt (Denk aan tekst, video’s, afbeeldingen en geluidsfragmenten).

WhatsApp kun je als bedrijf zeker inzetten. Denk hierbij aan het ‘op de hoogte houden’ van klanten en fans d.m.v. groepen die je aanmaakt of het persoonlijk benaderen van bepaalde personen. Tevens kun je WhatsApp inzetten als webcare-oplossing. Geef klanten je 06-nummer en geef ze de mogelijkheden vragen te stellen via dit nummer. Persoonlijk en betrokken; dat is het voordeel van WhatsApp. Hier kun jij als MKB’er zeker je voordeel uit halen!

WhatsApp is begin dit jaar met 9,8 miljoen gebruikers Facebook nipt voorbijgegaan in Nederland. Al zal Facebook, als eigenaar van WhatsApp, daar niet zoveel moeite mee hebben. Steeds meer en vaker gebruiken Nederlanders WhatsApp. Daar waar vroeger SMS (ken je het nog?) populair was, wordt nu WhatsApp voor deze diensten ingezet. Nu je er ook mee kunt bellen lijkt Facebook (en dus ook WhatsApp) de complete monarchie in handen te hebben. Bellen, appen en Facebooken. Allemaal in handen van een bedrijf…

3. Instagram

“Een goed concept en succesvolle formule kopen is makkelijker dan het helemaal vanaf nul opbouwen”. Dat moeten de eigenaren van Facebook in 2012 gedacht hebben toen ze Instagram voor ongeveer een miljard dollar overnamen.

Instagram is een gratis mobiele app/social media platform waar je aan de hand van een profiel, foto’s en video’s met anderen kunt delen. Je kunt ervoor kiezen om je posts met de hele wereld te delen of enkel met ‘geaccepteerde’ volgers. Instagram is bekend om de hashtags (#...) die gebruikt worden om meer zichtbaarheid te creëeren en gevonden te worden op zoektermen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Door het gebruik van speciale filters kun je de foto’s een bepaalde stijl meegeven.

Als bedrijf kun je met een solide strategie enorm veel uit Instagram halen.

Volgens de laatste cijfers ( januari 2016) heeft Instagram meer dan 2,1 miljoen gebruikers in Nederland. Mijn verwachting is dat dit aantal inmiddels alweer flink is opgeschroefd. Instagram is voornamelijk populair onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Tevens is Instagram tussen de 20 en 39 jaar erg in trek. Mensen boven de 39 jaar hebben hun weg op Instagram nog niet echt gevonden. Wellicht dat jongeren toch sneller durven om zichzelf aan de hele wereld te laten zien en zijn visueler ingesteld.

4. LinkedIn

De vreemde eend in dit artikel is LinkedIn. Waar de top drie is opgeslokt door producten van Facebook is LinkedIn van LinkedIn. Nou, eigenlijk niet meer. Internetreus Microsoft heeft LinkedIn vorige maand overgekocht voor maar liefst 26 miljard (!) euro. Dat is dus 26x het bedrag dat Facebook heeft geïnvesteerd in de overname van WhatsApp in 2012.

LinkedIn is een social media platform dat zich richt op bedrijven en werkenden/werkzoekenden. Een zakelijk social media platform dus. Door de zakelijke uitstraling en het zakelijke gebruik liggen er voor bedrijven met B2B als doelgroep veel kansen. Zo kun je hier denken aan het delen van het verhaal van het bedrijf, het zoeken en vinden van klanten, netwerken en kennis delen. Dit kan door middel van het plaatsen van een status update, delen van een foto of het schrijven van een artikel op LinkedIn Pulse. Dit laatste is bijzonder interessant. Je complete netwerk zal een melding krijgen van je gepubliceerde artikel. Dit zorgt dus voor een enorme (potentiële) zichtbaarheid. En dat is belangrijk!

Maar in principe is LinkedIn interessant voor elke ondernemer. Zo kun je er ook de ideale kandidaten vinden voor een openstaande vacature of je successen met anderen delen. En het onderhouden van je relaties is uiteraard altijd belangrijk.

Met 4,2 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 0,3 miljoen dagelijks, is LinkedIn een relatief klein platform met een relatief groot bereik onder zakelijk Nederland. En dat is veel waard!

Welk kanalen zetten wij momenteel in?

Een belangrijke vraag om aan jezelf te stellen is “Welke kanalen zetten wij momenteel in?” En, waarom eigenlijk? Kijk goed naar je doelgroep en waar ze actief zijn. Maar denk ook goed na over wat je met de hele wereld wilt delen. In het volgende artikel delen we nog vier social media platforms waar je je ook zeker in moet gaan verdiepen.

Auteur

yuri-goossens

Yuri Goossens is Manager Marktmanagement bij Spotta. Hij is verantwoordelijk voor alle  ‘business to business’ marketingactiviteiten en gespecialiseerd in sales driven marketing. Zijn tip:

"Als je social media kanalen wilt inzetten, denk dan goed na over: de waarom-vraag, wat je precies wilt delen en vooral ook waar jouw klanten actief zijn. Dat is de basis."