Hoe_zet_je_Huis_aan_Huis_effectief_in

Hoe zet je huis-aan-huis folders effectief in?

Ik merk in de markt dat veel mediatypen het lastig hebben en voor veel MKB-ondernemers is het een uitdaging om de consument op de juiste manier te bereiken. In dit artikel geef ik feiten rondom huis-aan-huis folders en bespreek ik de kracht van dit medium. Hoe zet je huis-aan-huis folders anno 2016 effectief in?

Uit een recent onderzoek van NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) en DDMA blijkt dat de inzet van huis-aan-huis folders interessant kan zijn. Hieronder vind je een aantal belangrijke conclusies uit dit onderzoek:

Folderfeiten op een rij
 

1. Bijna iedereen leest folders

In een tijd dat er een overvloed is aan communicatiekanalen is het bijzonder om te zien dat 95% (!) van de mensen nog steeds folders leest. 76% van hen leest ze om op de hoogte te zijn van aanbiedingen en 44% leest de folders puur ter ontspanning. Waardevolle feiten!

2. De folderlezer is positief over folders en komt in actie

De bovenstaande feiten bewijzen al dat de folder een effectief communicatiekanaal kan zijn. Feit is ook dat lezers van de papieren folders positief zijn over folders, met als resultaat dat 81% ook daadwerkelijk in actie komt naar aanleiding van het lezen van een papieren folder.

3. Het gebruik van de folder apps blijft populair

1,7 miljoen mensen bezoeken wekelijks een verzamelwebsite en/of gebruiken een folder app. Folders apps worden vaker gebruik in de stedelijke gebieden dan daarbuiten.

Hoe zet je huis-aan-huis folders effectief in?

Om huis-aan-huis folders effectief in te zetten heb je uiteraard een passend plan van aanpak nodig. Vraag jezelf af wat je wil bereiken. En, hoe je dat wil gaan bereiken. Graag adviseer ik je over de belangrijkste stappen die je moet zetten voor het inzetten van huis-aan-huis folders.

1. Wat is mijn doelstelling?

Wil je meer naamsbekendheid of meer omzet? Of een actie of thema promoten? Het is verstandig om te starten met het formuleren van een doelstelling. Dit maakt het makkelijker om te bepalen of en welke kanalen ingezet moeten worden ter ondersteuning van de campagne.

2. Wie is mijn doelgroep?

Het is van groot belang om te bepalen wie je doelgroep is en hoe je deze middels huis-aan-huis folders effectief kunt bereiken. Een keukenzaak hoeft bijvoorbeeld geen folders te verspreiden in een wijk vol met huurwoningen. Door te segmenteren op regio’s en/of bepaalde postcodes bepaal je zelf precies wie je wilt bereiken.  

3. Welke kanalen ga ik inzetten?

Om je huis-aan-huis folder campagne te versterken kan je verschillende kanalen inzetten. Met deze verschillende manieren van communicatie benader je andere doelgroepen. Zo heb je traditionele reclame zoals de radio en tv, andere vormen van drukwerk, mobiele communicatie en online communicatie. Voor het uiteindelijke resultaat is het bepalen van eventuele ondersteunende kanalen van groot belang.

Voorbeeld: Wanneer je, als lokale supermarkt, de aanbiedingen van de komende maand wilt promoten kan het effectief zijn om huis-aan-huis folders in te zetten, ondersteund door een social media campagne.

4. Hoe komt mijn folder op de mat?

Je kan folders verspreiden door met andere retailers in een pakket mee te gaan. Of je kan ervoor kiezen om je folder los te verspreiden. Hier zitten uiteraard verschillen in qua kosten en beide opties hebben zo zijn voor- en nadelen.

5. Wat is mijn boodschap?

Inmiddels heb je bepaald wat je doelstelling is, wie je doelgroep is, welke kanalen je ondersteunend gaat inzetten en hoe je de folders gaat verspreiden. In dit deel bepaal je de specifieke boodschap. Hier wordt dus ook bepaald hoe je de actie gaat formuleren. Verder wordt kleurgebruik, lettertype, teksten en afbeeldingen bepaald.

6. Monitoren en verbeteren

Offline is het lastiger om te meten wat de resultaten zijn van een dergelijke campagne. Door middel van, bijvoorbeeld, een kortingscoupon of specifieke kortingscode kan in de winkel gemeten worden wat het resultaat is van de betreffende campagne. Tevens kun je enquêtes afnemen en klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren om informatie te verzamelen over het effect van bepaalde campagnes. Dankzij het monitoren en verbeteren van de campagnes blijven de resultaten vooruitgaan.

Wij zijn benieuwd of jullie momenteel al huis-aan-huis folders inzetten in jullie marketingstrategieën. Laat het ons weten in de reacties!

Auteur

kjvandenberg

Kimberly van den Berg is Adviseur Communicatie bij Spotta. Zij adviseert bij zowel interne als externe communicatie- en merkvraagstukken. Waarbij haar focus ligt op de communicatie naar adverteerders en consumenten.