Mijn_medewerkers_wandelend_reclamebord
Tags:

Mijn medewerker als wandelend reclamebord?

Je doet er alles aan om reclame voor je bedrijf te maken. Op feesten en partijen vertel je enthousiast over wat je doet en kunt. Eigenlijk ben je zelf een groot wandelend reclamebord voor je bedrijf. Je deelt je acties en nieuwtjes actief via Twitter, Facebook en LinkedIn. Bedenk nu eens hoeveel impact en bereik je zou hebben als al je medewerkers dit zouden doen.

Enthousiaste verhalen zijn goed voor je merk

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om heel veel reclame maken, maar de beste reclame is wat enthousiaste klanten over je vertellen. Klanten die jou aanbevelen bij andere mensen noemen we in de communicatiebranche ‘ambassadeurs’. Het mooie is dat deze mond-tot-mondreclame ook werkt als de positieve verhalen van je eigen medewerkers komen. Enthousiaste verhalen van mensen zijn goed voor je merk.

 

Mensen geven je bedrijf een persoonlijk gezicht

Mensen willen met mensen praten, niet met merken. Consumenten vinden een menselijk verhaal met echte ervaringen veel interessanter dan wat een bedrijf - eigenlijk heel anoniem - over zichzelf vertelt. Bij Business-to-Consumer communicatie ( B2C) gaat het er vaak nog heel onpersoonlijk en zendergericht aan toe. Een daar krijgen mensen al snel het ‘ wij van WC-eend adviseren... WC-eend’ gevoel van.

Mensen nemen sneller dingen aan van andere mensen en niet van bedrijven. Het gaat tegenwoordig dus veel meer om Human-to-Human communicatie ( H2H). Zorg er daarom voor dat jouw medewerkers ook je ambassadeurs worden.

 

Hoe maak je van medewerkers ambassadeurs?

Maar hoe zet je je medewerkers in als ambassadeur van je bedrijf? Je kunt ze toch moeilijk dwingen om van de daken te schreeuwen hoe goed jouw merk is. Je zult ze moeten motiveren. In de eerste plaats door ervoor te zorgen dat ze happy zijn. Het is belangrijk dat je het werkplezier van je mensen hoog houdt. Medewerkers blijven zo niet alleen gelukkig, ze zijn ook meer gemotiveerd om iets (extra’s) voor je terug te doen.

 

Zorg ervoor dat je mensen zich trots voelen

Naast werkplezier is ook trots een onmisbaar ingrediënt om van medewerkers ambassadeurs te maken. Trotse medewerkers dragen vaak ook duidelijk uit dat ze trots zijn. Op deze manier vormen ze de beste reclame voor je bedrijf. Bij trots gaat het om persoonlijke (unieke) emoties, over verbinding en over aansluiting. Hoe zorg je ervoor dat je mensen zich trots voelen over hun prestaties en/of die van jouw bedrijf, dat ze zich verbonden voelen en zich aansluiten bij de identiteit van het bedrijf? Betrek ze bij de organisatie, bij de prestaties, de communicatie en de reclameacties en motiveer ze.

 

Deel je plannen en vier samen de successen

Trots is het gevoel dat ontstaat, als iemand successen kan delen. Een gevoel van trots kan al ontstaan bij je medewerker als jij hem of haar een compliment geeft. Een gevoel van trots kan ook ontstaan doordat je medewerker deel uitmaakt van een hecht team dat er samen voor gaat en er de schouders onder zet. Je betrekt je mensen door je plannen te delen, zodat ze weten wat er speelt en waarom. Zorg voor transparantie en wees duidelijk en open naar je medewerkers. Zorg dat ze weten waar ze aan toe zijn, wat je van hen verwacht én welke ruimte zij hebben om hun steentje bij te dragen. Ze hebben de juiste informatie en tijd of middelen nodig om hun werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. En als het goed gaat, neem het dan niet voor lief. Spreek je respect en waardering uit, dit kost je niets en het levert je heel wat op. Een supertrotse, betrokken en gemotiveerde medewerker is een wandelend reclamebord voor je bedrijf.

Auteur

denisevaniersel

Denise van Iersel, contentmarketeer a.i. Spotta. Mijn ultieme tip voor ondernemers:

"De mensen geven jouw bedrijf een persoonlijk gezicht. Mensen willen met mensen praten, niet met merken. Klanten vinden een menselijk verhaal met echte ervaringen veel interessanter dan wat een bedrijf - eigenlijk heel anoniem - over zichzelf vertelt."