Durf_het_verschil_te_maken

Durf het verschil te maken

Jaren geleden interviewde ik een bakker. Misschien wel de meest bekende bakker van Nederland. Waarom? Omdat hij opviel en elke keer weer met iets nieuws of iets verrassends kwam. Hij had niet het reclamebudget van een Albert Heijn, maar de bekende naam én de klanten die daar op afkwamen… die had hij wel.

Waarom kiest een klant voor jou?

Waarom zouden mensen naar jou toe komen voor een brood en niet gewoon naar de Albert Heijn gaan? Is jouw brood lekkerder? Ben jij goedkoper? Ligt jouw winkel dichter in de buurt? Of speelt er nog iets anders mee? Bied jij iets speciaals, voeg jij een extra ingrediënt toe? Om klanten te trekken moet je eerst eens goed naar jezelf kijken. Bedenk wat jouw bedrijf bijzonder maakt en hoe jij het verschil maakt met je concurrenten.

Hoe onderscheid jij je van de concurrent?

Wees heel concreet én eerlijk in wat jou uniek maakt. Iedereen zal al zeggen dat ze kwaliteit leveren, een uitstekende service verlenen, een scherpe prijs-kwaliteit bieden, goed zijn in wat ze doen en een breed scala aan producten bieden. Door dat te zeggen onderscheid je je dus niet meer. Deze beloftes zijn veel te abstract en je valt al meteen op door veel concreter te zijn. Maak het tastbaar en persoonlijk. Dat kan bijvoorbeeld ook door te laten zien hoé je iets doet of door te vertellen wat het oplevert.

Zo heb ik eens het concept mogen bedenken voor een bedrijf dat smartphones repareert. Zij onderscheiden zich door te stellen ‘ we simply make people happy’. Het proces maakten ze daarnaast heel transparant door in de mooie wachtruimte een glazen wand te plaatsen voor een verrassend doorkijkje op de werkplaats.

Vind je eigen vijver om in te vissen

Je kunt dus opvallen door een andere manier van presenteren, maar je kunt ook op zoek gaan naar een eigen vijver om in te vissen. Dat is de gedachte achter de bekende Blue Ocean Strategy. De kern van de strategie bestaat erin nieuwe markten te creëren (Blauwe Oceanen) in plaats van de harde concurrentie aan te gaan in al bestaande, soms overvolle markten (Rode Oceanen).

Wees creatief en kijk verder

Is het voor jou ook mogelijk om een eigen markt te creëren waar nog geen concurrenten zitten? Dat is vast een lastige opgave, maar kijk ook eens naar nieuwe combinaties. Zo houdt de bakker - waar ik het eerder over had - zich niet alleen bezig met bakken. Hij organiseert ook kinderpartijtjes, open dagen en avonden bij verschillende clubjes. Daarnaast zoekt hij de publiciteit actief op met opvallende inhakers. Zo kwam zijn bakkerij destijds groot in het nieuws bij de geboorte van Amalia door met speciale prinsessentaarten te komen. En bij een zonsverduistering kwam hij met unieke Eclips-broodjes.

Kijk ook eens of je een leuke, opvallende inhaker kunt bedenken of een ander moment, een specifieke doelgroep of bedenk een leuke guerrilla actie.

Ga ervoor, maar blijf jezelf

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om er nog uit te springen en je te onderscheiden van je concurrenten. Het belangrijkste is dat je het wel moet dúrven te proberen om het eens anders te doen. Verleg je grenzen dus eens, maar blijf wel dicht bij jezelf. Wat je ook doet, het moet wel iets zijn dat bij je past. Als bakker kun je dus best kinderpartijtjes organiseren in je bakkerij, maar als je een survivalweekend gaat houden in de Ardennen… dan zijn je klanten de weg natuurlijk wel snel kwijt.

Auteur

yuri-goossens

Yuri Goossens, Manager Marktmanagement bij Spotta