Interview_Boxersenzo

Online en offline combinatie is goud waard voor Boxersenzo.nl

Vandaag zit ik aan tafel bij Jørn Aalberts van Boxersenzo.nl. Deze Hilversumse ondernemer is opgegroeid met een vader die werkzaam was in de onderkleding branche. In 1992 startte zijn vader een groothandel in ondergoed en vrijwel direct sloot Jørn aan. Daarnaast besloot Jørn 5 jaar geleden een webshop te starten in dezelfde branche. Een interessante business, waarin Jorn interessante keuzes heeft gemaakt en waar hij jullie in dit artikel uitleg over geeft.

Wat is Boxersenzo.nl?

Boxersenzo.nl is een webshop in boxershorts voor heren, dames en kinderen. Boxersenzo.nl verkoopt enkel A-merken, zoals Björn Borg, Puma en Muchachomalo. De webshop heb ik in 2011 opgericht en hebben wij de afgelopen jaren flink doorontwikkeld. Dat is erg belangrijk, anders loop je binnen ‘no time’ achter door alle (technologische) ontwikkelingen. Wij focussen op 100% tevredenheid van onze klanten, want goed zittend ondergoed is de basis voor de rest van de garderobe.

Hoe ben je zo in deze branche terechtgekomen?

Ik ging op mijn 21 e 2 jaar op reis en in die tijd begon mijn vader voor zichzelf. Dit was een heftige periode voor hem, aangezien hij op zijn 46 e voor zichzelf moest beginnen. Hij is toen een groothandel in ondergoed gestart, voornamelijk gericht op de marktkooplui. Na mijn thuiskomst heb ik hem hierin ondersteund en ben ik direct in deze business terechtgekomen.

In het begin reed ik het hele land door om onderbroeken bij de klanten af te leveren en de verkoop verder te stimuleren. Dat was mijn eerste aanraking met deze business. Sindsdien is handel mij altijd blijven trekken.  

Een tijd terug werd ik door mijn broer gewezen op de kansen van de internetwereld. Hij werkt in de muziekwereld, een voorloper op E-commerce gebied. De kleding- en ondergoedbranche zat bomvol potentie en daar ben ik op ingespeeld door Boxersenzo.nl te starten. Een flinke stap, want zonder kennis van E-commerce was het een pittige uitdaging. De webshop werd gebouwd door een extern bureau en ik had toentertijd nog geen enkel merk wat ik kon verkopen.  Gelukkig is dat nu, 5 jaar later, wel anders.

Welke communicatiekanalen zet je nu in?

Wij hebben recent onze strategie flink gewijzigd. Jarenlang heb ik gezocht naar de juiste aanpak om én conversie te stimuleren én de zichtbaarheid te vergroten. Google Adwords (adverteren in Google, red) was eigenlijk het enige kanaal dat wij tot medio 2016 inzette. Gelukkig hebben wij onlangs besloten vanuit een goede strategie in kaart te brengen wie onze klanten zijn en hoe wij ze kunnen bereiken. Wij zijn blij met de inzet van Facebook en E-mail marketing, twee essentiële kanalen om onze doelstellingen te bereiken en in contact te komen met onze huidige én nieuwe klanten.

Waar moet een succesvolle webshop anno nu aan voldoen?

Het belangrijkste is dat je betrouwbaar bent en snel levert. Gelukkig doen wij beide. Wij hebben direct ingezet op een persoonlijke identiteit van het bedrijf. Zo sta ik op de homepagina met mijn foto en mijn telefoonnummer, krijgen onze klanten bij een bestelling altijd een handgeschreven kaartje als bedankje en verzamelen wij reviews.

boxersenzo-beoordeling-grafiek
jorn-aalberts---boxersenzo.nl

Niets is zo belangrijk als vertrouwen wekken. Daarnaast vind ik dat persoonlijke contact en het tonen van mijn gezicht in de webshop gewoon belangrijk. Ik merk dat klanten dit waarderen.

De snelheid van de levering wordt steeds belangrijker. Grote partijen bepalen hierin de verwachtingen van de consument. Als Bol.com vanaf vandaag binnen 2 uur na bestelling gaat leveren, verwacht de consument binnen enkele maanden ook dat jij dit doet. Althans, ze hopen dit en zullen dus teleurgesteld zijn als dit niet kan. De kleinere partijen hebben hier simpelweg minder mogelijkheden voor, maar zullen wel mee moeten in het verhaal.

Zetten jullie momenteel huis-aan-huis bladen in binnen jullie communicatie?

Nee, maar hier denk ik al wel een tijd over na. Misschien is dit een goede aanzet, haha. Ik geloof hier zeker in. De kracht van een papieren folder is nog altijd erg sterk. Mensen vertrouwen dit sneller dan een vlugge post op Facebook. Althans, dat heb ik wel. Maar de tijd moet ik ervoor vrijmaken en de focus heeft anders gelegen. Dat wordt dan maar testen.

Hebben jullie een afsluitende tip waar andere ondernemers van kunnen leren? 

Denk goed na voordat je een webshop gaat starten. Een webshop runnen is zo allesomvattend en er komt zo bizar veel bij kijken dat het echt een grote stap is. Veel ondernemers realiseren zich niet waar ze aan beginnen en worden in het diepe gegooid Ik ben hier ook van geschroken toen ik net gestart was. De voorraad, de ontwikkeling en verbetering van de webshop, online marketing, orderpikken, klantcontact en ga zo maar door…

Zorg er dus voor dat je de focus kunt bewaren en dat je daar ruimte en tijd voor hebt. Zonder duidelijk doel en een goede strategie is het onbegonnen werk. De concurrentie is moordend. Er valt zeker wat te verdienen op het internet, maar dat is enkel weggelegd voor een select groepje. En overzie al het werk dat er gedaan moet worden. Zo voorkom je verrassingen.

Interviewer

chelsea-bosters

Chelsea Bosters is content strateeg en mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen.