ga_ik_voor_online_of_offline_reclame

Online of offline reclame inzetten?

Is het nu verstandig om vooral via internet en e-mail reclame te maken of werken foldertjes en reclameborden toch ook nog steeds? Hoe je je reclame precies inricht ligt natuurlijk aan het karakter van je bedrijf én aan het beschikbare budget, maar als je online en offline reclame elkaar goed aanvullen en versterken werkt dat eigenlijk het beste. Lees hier hoe.

Modern versus ouderwets?

Internet en het bereik van digitale kanalen hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Iedereen heeft een computer en in ieder huishouden slingeren er meerdere mobiele telefoons en tablets rond. Als ondernemer kun je er gewoon niet meer omheen. Je móet wel een site hebben en tegenwoordig hoor je ook meer en meer over e-mailmarketing en online advertenties. Maar wat doe je dan met je offline reclame; is die vorm ouderwets en achterhaald? Kunnen je brochures, flyers, spandoeken, reclameborden en krantenadvertenties allemaal de kast in? Is online reclame dé nieuwe, moderne standaard? Dat hangt er helemaal vanaf...

 

 

Niet kiezen, maar delen

Laten we beginnen bij het begin: je wilt reclame maken voor je bedrijf. Stel jezelf daarom eerst de vraag: wáárom maak je reclame en wanneer is die reclame succesvol voor je? Je verstuurt niet zomaar mailtjes of folders, dat doe je met een reden. Je wilt klanten bereiken en in beweging brengen. En om je klanten te bereiken, moet je zijn waar je klanten zijn. Klinkt logisch, maar waar zitten je klanten? Die zitten overal. Ze lopen buiten op straat, ze zijn thuis of op het werk, ze zijn mobiel én ze zitten achter de computer. Je ontkomt er dus niet aan om zelf én offline én online zichtbaar te zijn. Het is geen kwestie van kiezen tussen virtueel en fysiek reclame maken, je zult je aandacht moeten verdelen.

Eenheid in verscheidenheid

En daarmee komen we meteen op het volgende belangrijke punt: zorg ervoor dat al je uitingen één geheel vormen. Bewaak je stijl en zorg zo voor herkenbaarheid. Of je nu een mail stuurt, mensen in je winkel ontvangt of adverteert in het plaatselijke huis-aan-huisblad… mensen moeten meteen zien dat jij het bent. Het is belangrijk dat je een consument online en offline dezelfde ervaring biedt.

Een voorbeeld: Laatst kreeg ik een mailing in de brievenbus. Ik had de envelop bijna ongeopend in de papierbak gegooid. En toen zag ik nog net op tijd dat het post was van een winkel waar ik graag kom. Maar waarom hadden ze er nu ineens een kanariegeel, schreeuwerig pakketje van gemaakt? De winkel ken ik als een mooie, rustige en sfeervolle zaak.

Laat alles op elkaar aansluiten

Zorg er dus voor dat je unieke identiteit doorstraalt in al je uitingen. Zo staat je logo heel herkenbaar op je pand, je site, je e-mailing en je brievenbusreclame. Je huisstijlkleuren en je slogan komen overal terug. Om alles nog verder te verbinden en versterken kun je online-elementen offline terug laten komen en vice versa. Dus een foto van je pand komt terug op je website. En die mooie foto die bovenaan in de header van je site staat? Dat is weer een mooie poster om in je zaak te hangen en het hoofdbeeld van jouw folder. Gebruik je op de site icoontjes? Die kun je ook laten zien in je bedrijf, op je folders en in je e-mailnieuwsbrieven.

Leg een link tussen online en offline

Ook inhoudelijk kun je je uitingen versterken door hetzelfde verhaal te vertellen. Je kunt zelfs een stap verder zetten door online en offline concreet aan elkaar te koppelen. Stel: je hebt een dierenspeciaalzaak en je wilt je klanten graag op de hoogte houden via je e-mailnieuwsbrief. Dan kun je ze daar offline in je winkel voor in laten schrijven. Gewoon via een kaartje of je doet het zelf na het afrekenen. Heb je een leuk event georganiseerd? Dan kun je later de foto’s delen via je site of Facebookpagina en mensen taggen. En wil je met Sinterklaas een kleurplatenwedstrijd houden? Dan kun je die kleurplaten uitdelen en later weer ophangen in de winkel, maar je kunt ze ook delen via de mail en je digitale kanalen.

Zo versterken middelen elkaar

Ieder medium heeft z’n eigen kwaliteiten, voordelen en nadelen. Samen zorgen ze voor synergie en een combinatie van online en offline verhoogt het effect van een reclamecampagne. Dat komt door het mere-exposure effect: herhaling zorgt voor een positievere houding. Hoe vaker je iets leest of ziet, hoe beter de boodschap binnenkomt. Je herkent de boodschap, maar je staat er ook meer voor open. Dat is dus de kracht van herhaling.

In de praktijk blijkt dat de meeste mensen producten, diensten of bedrijven googelen die ze via offline  brochures, billboards en advertenties hebben leren kennen. Je kunt het ze in je eigen winkel zelfs nog gemakkelijker maken met tablets waarop je klanten producten bij je kunnen bestellen die op dat moment niet op voorraad zijn. Ook zo combineer je online en offline reclame.

Denk altijd vanuit de ontvanger

Probeer gewoon eens uit waar je de meeste mensen mee bereikt en waar je de beste response op krijgt. Iedere doelgroep is anders, denk dus vanuit jouw doelgroep. Want of je nu offline of online aan de slag gaat, of ze goed weet te combineren… het gaat erom wat de ontvanger ervan vindt én er vervolgens mee doet!

Auteur

denisevaniersel

Denise van Iersel, contentmarketeer a.i. Spotta. Mijn ultime tip:

"Ik geloof niet in de discussie van offline of online. Houd het dicht bij jezelf. Denk goed na over wie je bent (als organisatie) en waar je voor staat. En kruip in de huid van jouw klant: wat is zijn uitdaging en hoe kun je hem bereiken? Vanuit deze inzichten bepaal je waar je op inzet. Denk daarbij vooral in en - en in plaats van of - of."