Waarom_is_Shopper_Marketing_voor_MKB_Essentieel

Waarom is shopper marketing essentieel?

De winkelvloer is een belangrijke plek om potentiële klanten te overtuigen om bij jou te kopen. Ook buiten de zaak liggen veel kansen om een shopper te overtuigen. In dit artikel geef ik je uitleg over shopper marketing en het belang hiervan.

Wat is shopper marketing?

Shopper marketing draait om klanttevredenheid. Als je wilt dat de shopper meer koopt, zorg er dan voor dat diegene tevreden is. Dit proces begint bij de overweging van een 'shopper' om iets te kopen tot en met de uiteindelijke aankoop. Om deze verkoop uiteindelijk te realiseren is het essentieel om te begrijpen wie de shopper is. Door dit te begrijpen kun je veel beter inspelen op zijn of haar behoefte, meer verkopen en tevreden klanten realiseren.

Onder Shopper marketing rekenen we:

  • De winkelvloer
  • Gedrag van de shopper op de winkelvloer
  • Gedrag van de shopper buiten de winkelvloer
  • De fabrikant

Shopper marketing gaat verder dan alleen de winkelvloer en door een goede inzet van shopper marketing verhoog je niet alleen het aantal verkopen, je verhoogt ook de merkwaarde en het onderscheidend vermogen.

Alles draait om relevant zijn

Het draait niet om mooi, bijzonder of uniek zijn. Het draait om relevantie. Leer de taal van de shopper te spreken, begrijp zijn of haar redenen wanneer hij of zij een beslissing neemt. Begrijp waar de shopper zich bevindt, al is die niet in je winkel. Zo is het van groot belang dat je ook online weet welke social media kanalen en fora ze gebruiken en welke nieuwswebsites ze gebruiken voor hun dagelijkse dosis informatie. Zodra je dit allemaal in kaart hebt gebracht weet je veel beter hoe je de shoppers kunt bereiken, ook als ze eigenlijk buiten beeld zijn.

De inzet van instore communicatie

Op de winkelvloer is het uiteraard van groot belang dat de communicatie op orde is. Vindt de shopper wel wat hij of zij nodig heeft? En, bied jij de juiste producten of diensten aan? Het is uiteindelijk de bedoeling dat de klant zonder tussenkomst van een medewerker zijn weg vindt in de winkel en eenvoudig keuzes kan maken.

Er zijn tientallen vragen die essentieel zijn om je zaak zo optimaal mogelijk in te richten voor de shopper.

Om inzicht te krijgen in of de inzet van media- en communicatie-uitingen effectief zijn in je zaak dien je eerste de shopperdoelgroep te begrijpen, probeer hun gedrag en motieven in kaart te brengen. Zodra je dit hebt gedaan kun je de instore communicatie effectief verbeteren.

Hoe start je met shopper marketing?

1. Leer de shopper begrijpen

Allereerst is het van groot belang om de shoppers te leren begrijpen. MKB-ondernemers hebben, in vergelijking met het gros van de grotere bedrijven, nog veel persoonlijk contact met hun klanten. Hier kun je als MKB-ondernemer veel profijt uit halen! Ga nóg vaker het gesprek aan met je shoppers. Wie zijn ze? Wat motiveert ze om naar je winkel te komen? En, wat kan er beter?
 

2. Betrek ze in het optimalisatieproces

Leer om in de schoenen van de shopper te staan en betrek hen in het optimalisatieproces. Wat kan er beter in je online, offline en instore communicatie? En, waarom?

Vooral de ‘waarom-vraag’ is in het optimalisatieproces van essentieel belang. Door te begrijpen waarom iemand een bepaald antwoord geeft, leer je pas écht begrijpen wat de reden is van dit specifieke antwoord én leer je onderliggende motieven kennen.

Door je klanten te betrekken in het optimalisatieproces kom je voor interessante uitkomsten te staan. Uitkomsten die vaak een enorm effect kunnen hebben op het gevoel dat mensen overhouden zodra ze de winkelvloer hebben verlaten. 

De kleinste veranderingen kunnen voor het grootste effect zorgen. En pas als je je de shoppers zelf aan het woord laat kun je deze ‘kleine irritatiefactoren’ ontdekken.

3. Blijf bezig met feedback

Je weet hoe de shoppers denken, hoe je ze effectief kunt bereiken en waar ze gevoelig voor zijn.  Toch zal niet alles direct perfect verlopen. Zo dien je er rekening mee te houden dat elke shopper anders is en dus ook andere behoeftes heeft. Vraag daarom ook eens naar de mening van shoppers die toevallig eens binnen komen lopen. Op deze manier blijf je bezig met het verwerken en doorvoeren van verkregen feedback.

Alle facetten van shopper marketing zullen nooit volledig optimaal zijn ingericht. Maar hoe meer jij bezig bent met het optimaliseren van shopper marketing en hoe vaker jij durft te vragen naar de mening van verschillende shoppers, hoe dichter je bij de ideale situatie komt.

Wij zijn benieuwd hoeveel aandacht jullie momenteel geven aan shopper marketing. Laat het me weten in de reacties!

Auteur

erikvanlunteren

Erik van Lunteren, CRM Manager Spotta. Mijn tip:

"Het draait niet om mooi, bijzonder of uniek zijn. Het draait om relevantie. Leer de taal van de shopper te spreken, begrijp zijn of haar redenen wanneer hij of zij een beslissing neemt."