Email_marketing_voor_MKB_4_stappen

E-mailmarketing voor MKB: In 4 stappen succes behalen

Veel MKB-ondernemers hebben er moeite mee; e-mailmarketing consistent en succesvol inzetten. Vaak wordt e-mail ingezet op de momenten dat het de ondernemer uitkomt en wordt er weinig tijd geïnvesteerd in waardevolle content en het verzamelen van nieuwe relevante abonnees. In dit artikel deel ik daarom 4 stappen die jouw e-mailmarketing aanpak meer succes kan brengen.
email_marketing_voor_mkb_4_stappen_voorbeeld_twitter

1. Begin met waardevolle content

Elke emailstrategie begint met waardevolle content, en dan heb ik het niet over de content in je nieuwsbrief, maar de content vooraf waarmee je de bezoekers overtuigt om in te schrijven op je nieuwsbrief. Er zijn maar weinig mensen die zich zomaar laten overhalen om zich voor je nieuwsbrief in te schrijven zonder dat je ze een ‘sneak preview’ hebt gegeven. Ze willen immers weten wat ze van je kunnen verwachten.

Bovenstaand voorbeeld is van Social Media Examiner, een blog over social media marketing waar ikzelf een groot fan van ben.
Bovenstaande afbeelding is een klassiek schoolvoorbeeld. Door het stellen van de vraag word je getriggerd om verder te lezen. Ook wordt er door de tweede vraag ingespeeld op de business van de ondernemer zelf. “Benieuwd hoe dit jouw business verder kan helpen?”. Overigens is de afbeelding ook prikkelend.
De blog levert dagelijks waardevolle informatie, allemaal over social media marketing en ingericht voor de social media professional. Zo blijf ik continue op de hoogte van alle trends, updates en ontwikkelingen. Dit wil ik wel blijven volgen!

 

Email_marketing_voor_MKB_4_stappen_voorbeeld

2. Verzamel abonnees

Een bezoeker van je website omzetten in een volger is de volgende stap. Social Media Examiner heeft dit tot een kunst gemaakt. Nadat je het artikel hebt gelezen krijg je een mooie, niet te missen, pop-up met een duidelijke call-to-action erin. “Wil jij het GRATIS ‘social media marketing industrie rapport’ ontvangen in je mailbox?” Als social media fan is dit voor mij een makkelijke keuze. “Ja, natuurlijk wil ik dat ontvangen!”. Social Media Examiner heeft goed nagedacht over de pop-up en de informatie in deze pop-up. Wat kunnen wij deze bezoeker bieden waardoor diegene geïnteresseerd raakt om zijn of haar gegevens achter te laten? 

download

3. Bouw een relatie op

Een bezoeker op je website is leuk, maar je hebt natuurlijk liever dat deze bezoeker zich aan je bindt. Hij kan op de ‘vink ik leuk’ knop drukken van Facebook of op de ‘volg knop’ van LinkedIn. Maar dan kun je niet echt direct contact met diegene onderhouden. Op social media moet je maar hopen dat diegene je bericht langs ziet komen in zijn/haar tijdlijn.

E-mailmarketing geeft je de kans om direct in contact te treden met je volgers.  Zo kun je  e-mails personaliseren en kun je doormiddel van segmentatie nóg betere resultaten halen. Wanneer je gaat segmenteren binnen de verzamelde mailadressen ga je verschillende groepen aanmaken binnen de complete lijst van abonnees. Zo kun je kiezen om de abonnees te verdelen in betrokkenheid, waar ze klikken binnen een mailing en zo kun je inactieve abonnees uitfilteren.

Wanneer je werkt met professionele e-mailmarketing software dan kun je binnen je mailinglijst je lijst nog verder segmenteren (verdelen in lijsten). Zo kun je mensen met interesse voor Facebook marketing in een andere lijst zetten als mensen met interesse voor LinkedIn marketing. Begrijp dat niet iedereen dezelfde interesses heeft en leer deze interesses en behoeftes dus ook kennen. Dit kun je doen middels enquêtes/vragenlijsten of middels de resultaten van de gebruikte mailingsoftware. Mails over ‘Onderwerp A’ niet geopend maar over ‘Onderwerp B’ wel? Dan heb je waarschijnlijk minder interesse in Onderwerp A en krijg je over dit onderwerp voortaan minder mails.

Onthoud: het inrichten van een gedegen mailingstrategie en het creëren van goede mailings kost tijd en energie. Je kunt je hier uiteraard wel in verdiepen en stapje bij stapje verbeteringen doorvoeren.
 

4. Haal de leads binnen

Een relatie opbouwen is een proces wat tijd kost en wat je niet moet overhaasten. Ga daarom niet té slordig om met deze belangrijke stap en investeer voldoende tijd in het opbouwen van die relatie. Zodra er een waardevolle relatie is opgebouwd kun je aan de slag om deze te ‘verzilveren’. Je hebt ze immers warm gemaakt voor het onderwerp en kunt nu de stap zetten om ook jouw producten en diensten aan de man te brengen. Het kiezen van het juiste moment om de nieuwsbriefabonnee klant te laten worden is lastig te bepalen. Hierover dien je na te denken. Zorg er in ieder geval voor dat je voldoende relevante informatie hebt geboden en je ze voldoende hebt geïnformeerd over hetgeen jij de specialist bent.

Ik hoor mensen nu denken; “Waarom niet al direct als ze zich inschrijven?” Nou, mensen schrijven zich in omdat ze iets extra’s van je willen. Iets waar jij ze over geïnformeerd hebt via je website. Ze zijn dus nog helemaal niet klaar om te kopen. Ze zijn klaar om waarde van je te ontvangen.

In 4 stappen naar nieuwe klanten

Een klant is goud waard en dien je goed te behandelen. Wanneer je met bovenstaande 4 stappen aan de slag gaat kun jij ook middels e-mailmarketing traffic  genereren. En dat is natuurlijk wat je wilt! Wat zijn jouw ervaringen met email marketing? Deel hieronder je ervaring!

Auteur

chelsea-bosters

Chelsea Bosters is contentstrateeg en mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Mijn ultieme tip:

"Bedenk goed wat je doel is met emailmarketing en werk daar naar toe."