Content_marketing_inzetten_5_redenen_die_jou_overtuigen

Contentmarketing inzetten? 6 redenen die jou overtuigen.

Waar velen eerst nog spraken van een hype of een bubbel is contentmarketing die fase allang voorbij. Contentmarketing is immens populair en een zeer succesvolle manier om online de markt te benaderen. In dit artikel geef ik je zes redenen die jou overtuigen om contentmarketing als leidende strategie voor je bedrijf in te zetten.

Wil je eerst meer te weten komen over contentmarketing? Lees dan het artikel 'Wat is contentmarketing'.

1. Contentmarketing levert (veel) meer websitebezoekers op

Investeren in een goede strategie en begrijpen wat waardevolle content is voor jouw doelgroep kan lastig zijn. Maar investeren in deze hoge kwaliteit levert uiteindelijk veel op. Bel eens een paar klanten en vraag ze simpelweg waar ze over willen lezen en wat hun uitdagingen zijn. Volgens Neil Patel, een bekende Amerikaanse marketeer, zijn blogs die leiders zijn in hun branche of vakgebied veel effectiever en behalen ze meer websitebezoekers binnen. Volgens Amerikaanse onderzoeken halen deze zogenoemde succesvolle en leidende websites in dat land 7,8 keer meer websitebezoekers binnen dan andere websites. Als dat geen reden is om te starten met contentmarketing!

2. Contentmarketing levert je een betrouwbare naam op

Het produceren van waardevolle en relevante content voor je doelgroep zorgt ervoor dat je betrouwbaarder en professioneler overkomt. De bezoeker ontvangt immers informatie die hem/haar aanspreekt waardoor ze je naam sneller onthouden en eerder geneigd zijn om een actie te ondernemen (Lees: nieuwsbriefinschrijving, volgen op social media, direct contact opnemen, events bezoeken etc.).

outbound

3. Contentmarketing (inbound) levert meer op dan outbound marketing

In de jaren voor het internettijdperk waren de bedrijven met het grootste marketingbudget (vaak) ook het bekendste. Tv-ruimte en radiocommercials werden ingekocht en volledige pagina’s werden in de kranten geclaimd. Wie het geld had bezat de macht.  

Het internet heeft dit tijdperk gelukkig verandert. Zeg maar gerust op zijn kop gezet. De manieren om de massa te bereiken zijn geëxplodeerd en de ‘normale’ ondernemer heeft kans om ook die massa te bereiken. Maar dan met veel minder budgetten die hiervoor nodig zijn.

Contentmarketing is effectief, makkelijk om in te zetten en populair bij consumenten. Hierdoor kan het een geldbesparende werkwijze zijn. De kosten voor contentmarketing zijn namelijk lager dan voor outbound marketing.

4. Contentmarketing zorgt voor langdurige relaties

Investeren in waardevolle content is investeren in langdurige relaties. Wanneer jij begrijpt waar jouw doelgroep op zit te wachten kun je daadwerkelijk een langetermijnrelatie met ze aangaan. Begin met waardevolle artikelen, vraag ze je te volgen via social media en/of in te schrijven op de nieuwsbrief en blijf ze triggeren. Blijf waardevol voor ze en een beginnende relatie is gezet. Door middel van de gekozen kanalen kun je nu in contact blijven met jouw doelgroep en die relatie blijven versterken.

adblocker

5. Adblockers zijn een doorn in het oog voor outbound marketeers

Uiteraard kun je online ook outbound marketing inzetten. Zo kun je de massa bereiken door op Nu.nl te adverteren, grootschalig advertentieruimte inkopen op social media en/of videoreclames delen als preview op YouTube video’s. En er zijn nog diverse andere outbound mogelijkheden op het internet.

Helaas voor hen zijn er tegenwoordig miljoenen adblockers geïnstalleerd op computers over de hele wereld. Een adblocker zorgt ervoor dat irrelevante reclame niet wordt getoond, of dat er helemaal geen reclame wordt getoond. Een fijne bijkomstigheid voor internetgebruikers: zonder gestoord te worden genieten van de content die zij wel willen zien.

Maar voor bedrijven is dit lastig, zeker als je de massa wilt bereiken.

Gelukkig kun jij via contentmarketing deze mensen wel bereiken. Door relevant en interessant te zijn vermijd jij een blokkade en ben je vol in het gezicht van de consument. Het geheim is waardevol zijn.

6. Door contentmarketing word je gezicht getoond

Verschuil je niet meer achter een lege website maar pak het podium. Met contentmarketing laat je het gezicht van het bedrijf zien. Mensen waarderen het als ze meer van jou, je diensten en producten, missie en visie weten. Haal daarom die stoffige ‘over ons’ pagina  eens door een nieuw likje verf. Mensen kopen van mensen.

Alleen al om de laatste reden is contentmarketing onmisbaar. Stap de bühne op en toon je ware gezicht!

Auteur

denisevaniersel

Denise van Iersel. Contentmarketeer a.i. Spotta. Haar ultieme tip:

"Met contentmarketing laat jij zien dat jij begrijpt wat de uitdaging is van jouw klant en ga je een langdurige relatie met ze aan. Stap de bühne op en toon je ware gezicht!"