Waarom_elke_ondernemer_een_emailnieuwsbrief_nodig_heeft

Waarom elke ondernemer een emailnieuwsbrief nodig heeft

Email marketing is een zeer krachtige marketingtool waarmee je jouw (potentiële) klanten direct kunt bereiken. Email marketing valt ook onder het kopje ‘direct marketing’ omdat je als ondernemer een directe contactmogelijkheid hebt met je doelgroep. In dit artikel geef ik je vier redenen waarom elke ondernemer een emailnieuwsbrief nodig heeft!

1. Direct contact met je (potentiële klanten)

Zodra je het emailadres van een potentiële klant hebt ontvangen, krijg je goedkeuring om met hem in contact te treden. Hij vraagt er dus eigenlijk om, en dat is een prachtige start van een waardevolle relatie. Via social media hoop je dat deze potentiële klant je boodschap ziet en via je website bereik je vaak slechts een klein deel van je beoogde doelgroep. Email is wat dat betreft het kanaal om direct en op persoonlijk niveau met je klant in contact te komen.  

Een groot deel van de consumenten opent dagelijks zijn of haar mailbox om te kijken of er belangrijke mails binnen zijn gekomen. Helaas wordt ongeveer 40% van alle emails die wij in onze mailbox ontvangen, gezien als irrelevante spam. Dit is meer dan het percentage persoonlijke mails. Gelukkig scoort email het hoogst op vertrouwen als het gaat om privacy. Social media kanalen doen het beduidend minder (Nationaal e-mail onderzoek 2016).

Wat je vervolgens doet (en dit is een hele belangrijke!) is nadenken over waardevolle content. Wat wil mijn (potentiële) klant weten? Wat houdt hem dagelijks bezig? Waarom schrijft hij zich in? Begrijp de behoefte van de consument en speel hier op in. Als MKB’er kun je denken aan nieuws en trends op het gebied van je branche of op productniveau, bedrijfsnieuws of belangrijke acties en aanbiedingen. En als je een belofte maakt (voorbeeld: schrijf je in en ontvang wekelijks de nieuwste social media updates), maak deze dan ook waar.

2. Jij kan de consument beïnvloeden

Wil jij bepalen wat voor imago jouw bedrijf heeft? Dit kun je beïnvloeden! Door relevante en waardevolle informatie te delen met je nieuwsbriefabonnees versterk je je imago in positieve zin.

Door communicatie via je nieuwsbrief kun je beïnvloeden wat er wordt verkocht én hoe je abonnee denkt over jouw branche. Zorg dat jij de specialist bent en het vertrouwen van deze mogelijke klant wint. Je kunt je hiermee onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.  

3. Email marketing is erg effectief

Email bestaat al erg lang en is volgens onderzoek van US McKinsey nog steeds veel effectiever dan bijvoorbeeld Facebook en Twitter, tenminste als je business wilt genereren. Natuurlijk moet je niet spammen en irrelevante informatie delen met de abonnee. Op die manier raak je ze kwijt en haal je er minder klanten uit.  

Het feit blijft dat email inzetten in je online strategie een zeer effectieve vorm van direct marketing kan zijn die je op korte en langere termijn vele trouwe klanten kan opleveren.

4. Blijf nóg beter in beeld

Bedrijven die ervoor kiezen om enkel via social media en de eigen website te communiceren kunnen beter nog een keer nadenken. Je loopt zo de kans om helemaal niet meer gezien te worden. De consument anno nu is vluchtig en volgt tientallen pagina’s op Facebook, profielen op Instagram en kennissen op Snapchat. De tijdspanne van de consument is tegelijkertijd een stuk korter geworden door alle afleiding.

De emailbox wordt echter nog altijd dagelijks geopend en gelezen. Er is geen afleiding in de vorm van reclame van andere partijen. En de email blijft ook staan als de email al gelezen is (mits de email niet wordt weggegooid uiteraard). Dat maakt het een niet te onderschatten marketingkanaal. Er zijn weinig andere manieren om zo direct met je klant in contact te komen en je boodschap over te brengen.

Aan de slag met de nieuwsbrief

Starten met email marketing hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten. Kies de juiste email marketing software (https://www.emailmarketingsoftware.nl/) en ga aan de slag met het verzamelen van de juiste nieuwsbriefabonnees.

Hoe zet jij momenteel je nieuwsbrief in?

Auteur

erikvanlunteren

Erik van Lunteren, CRM Manager Spotta. Mijn tip:

"Met email marketing kun je het vertrouwen van je klant winnen. Essentieel hierin is dat je nadenkt over waardevolle content. Wat wil mijn (potentiële) klant weten? Wat is de reden van de inschrijving? En maak waar wat je belooft. Dan heb je goud in handen."