Nieuwsbrief_stappenplan_email

Stappenplan: zo zet je een emailnieuwsbrief op

Het opzetten van een nieuwsbrief kan best lastig zijn. Je moet immers de juiste boodschap in het juiste jasje versturen naar de juiste persoon. Maar hoe zet je nu eigenlijk een perfecte nieuwsbrief op? En, waar dien je allemaal rekening mee te houden?

In eerdere artikelen vertelde ik je al waarom iedere ondernemer een emailnieuwsbrief nodig heeft en ging ik in gesprek met Jorin Mouwen over hoe BungalowSpecials email marketing succesvol inzet. In dit artikel vind je een stappenplan waarmee jij een goede nieuwsbrief op kan zetten.

1. Bepaal het doel

Iedere boodschap die je onder je potentiële klant verspreid heeft een ander doel. Zo kan een visitekaartje als doel hebben om te informeren en een catalogus om te informeren en te activeren. Een mailing heeft zo een ander doel. Zo kan het aanbieden van producten en/of een kortingscode sales genereren (het activeren en overtuigen van de consument), terwijl een mailing over wijzigingen binnen het bedrijf puur is om consumenten te informeren.

Bepaal vooraf duidelijk wat het doel is van de nieuwsbrief, zodat je daar ook weer doelstellingen aan kan hangen.

2. Bepaal de doelgroep

Gelukkig kun je binnen emailmarketing ook segmenteren. Door middel van segmentatie verdeel je mensen in diverse doelgroepen. Zo kun je ze verdelen op basis van leeftijd, interesses en regio. Door deze verdeling te maken kun je de inhoud van je nieuwsbrief nóg beter toespitsen op zijn/haar interesses en behoeftes.

Zodra je hebt bepaalt naar welke doelgroep je de nieuwsbrief wilt toesturen kun je voor hen ook de inhoud invulling geven.

3. Bepaal de inhoud

Een nieuwsbrief is een 1- op -1 communicatiemanier die enorm waardevol kan zijn voor MKB-ondernemers. Door relevante informatie aan te bieden kun je de potentiële klant direct overtuigen van hetgeen je wilt vertellen. De boodschap komt immers ook direct in de inbox van diegene. Het bepalen van de inhoud is dan ook een cruciaal onderdeel binnen dit stappenplan.

Je begint met het bepalen van een onderwerp van de nieuwsbrief. Waar ga je het over hebben? Je hebt in stap 1 het doel al bepaalt, stap 2 heeft je de specifieke doelgroep gegeven. Door deze 2 stappen te combineren krijg je een veel duidelijker beeld waar je het over moet hebben indien je relevant wil zijn.

De volgende stap is om de exacte inhoud van de nieuwsbrief te bepalen. Verzamel alle onderwerpen en/of producten die je onder de aandacht wilt brengen. Zorg hierbij dat de inhoud nieuwswaardig is. Speel in op actualiteiten, belangstelling, het weer of feestdagen. Verzamel bij deze onderwerpen het nodige beeldmateriaal of leuke en aantrekkelijke visuele uitingen.

4. Bepaal de structuur en het design

Je hebt het specifieke onderwerp bepaalt en weet in grote lijnen wat je hierover allemaal wilt communiceren. Het bepalen van de structuur en bijbehorend design is de volgende stap in het proces. Plaats je eerst tekst en daarna een afbeelding, of toch andersom? Door het werken met emailmarketing software kun je het design en de opbouw van de nieuwsbrief vrij simpel aanpassen. Denk hierbij aan verschillende lettertypes, foto’s met buttons en meer…

Mailchimps - Welcome to the club

*Voorbeeldtemplate van nieuwsbrief binnen Mailchimp.

5. Verstuur en analyseer

Daar gaat de nieuwsbrief, onderweg naar jouw potentiële klanten. Een spannend moment waar jij tijd, energie en eventueel zelfs geld in hebt zitten. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk? De data binnen de software kan dit eigenlijk allemaal laten zien. Hoevaak wordt de nieuwsbrief geopend, hoevaak wordt er geklikt? Er zijn diverse factoren die belangrijk zijn om te analyseren. Zo weet je immers de volgende keer dat dit onderwerp juist erg goed aansprak bij de doelgroep (of juist niet).

Een goede manier om te analyseren en verbeteren is om simpelweg de mening van de abonnees te vragen. Niet via de mail, maar gewoon in een persoonlijk gesprek. Zo ontdek je de mening van je potentiële klant. Iets wat nog meer waard is dan die bakken vol met data…

Wij hopen je met dit artikel voldoende informatie te hebben gegeven over het opzetten van een nieuwsbrief. Hoe zet jij de nieuwsbrief momenteel in?

Auteur

erikvanlunteren

Erik van Lunteren, CRM Manager Spotta. Mijn tip:

"Vooraf goed nadenken over je doel en doelgroep, geeft je meer richting en structuur om je emailnieuwsbrief succesvol in te zetten."