Huis_aan_huis_folderverspreiding_wat_is_het_en_waarom_zou_ik_het_inzetten

Huis-aan-huis folderverspreiding: wie, wat, waar en waarom?

Ongeveer 6 miljoen huishoudens in Nederland ontvangen de welbekende foldertjes. Maar is dit medium niet wat achterhaald? Waarom zou ik als marketingprofessional investeren in dit kanaal? Lees verder en laat je verbazen over de kracht van huis-aan-huis.

Misschien komt jou dit ook bekend voor? Lekker met een kop koffie aan de eettafel. Om ondertussen alle folders door te nemen, op jacht naar interessante aanbiedingen. Voor veel huishoudens een bekend ritueel.

Maar dat is natuurlijk niet de enige reden om als bedrijf huis-aan-huis folders te verspreiden. In dit artikel vertellen experts Annemarije Kramer en Walrick Smits van Spotta alles over huis-aan-huis folderverspreiding.

Wat is huis-aan-huis?

Heel plat hebben we het hier over folders. Bij Spotta worden de folders als pakket verpakt, zodat de ontvanger ze niet los door de brievenbus krijgt. Annemarije vertelt dat vroeger de folder alleen fysiek op de deurmat viel. Tegenwoordig staan alle folders ook op onze website Spotta.nl en in de app. Zo kunnen mensen die wat meer online georiënteerd zijn ook profiteren van al het voordeel en inspiratie uit de folders. Ook handig: online kun je gerichter zoeken.

Van oorsprong is huis-aan-huis folderverspreiding een massamedium, om een grote groep mensen te bereiken. Daarnaast werd het voornamelijk ingezet als actiemedium, om mensen in beweging te krijgen. Tegenwoordig is huis-aan-huis folderverspreiding veel meer. Steeds vaker worden huis-aan-huis folders gericht ingezet om bewust specifieke consumenten te inspireren. We kunnen tegenwoordig namelijk heel goed segmenteren. Zo kunnen we verschillende folders naar verschillende doelgroepen versturen, zodat de juiste boodschap altijd bij de juiste persoon aankomt.

Consumenten vinden het leuk om te bladeren en te zoeken naar hebbedingetjes. Hartstikke interessant voor adverteerders natuurlijk. Met een folder komen ze op een laagdrempelige manier letterlijk bij de consument thuis binnen. Huis-aan-huis is, in tegenstelling tot andere media, absoluut niet vluchtig. Mensen gaan er voor zitten, nemen er de tijd voor adverteerders hebben de kans om écht in de wereld van de klant te komen.

Hoeveel mensen bereik je met huis-aan-huis?

Huis-aan-huis folders hebben een groot bereik. In totaal valt het folderpakket bij zo’n 6 miljoen huishoudens op de deurmat. De huishoudens die niet bereikt worden hebben een nee-nee of nee-ja sticker. Dit is zo’n 20-25% van de huishoudens in Nederland.

Naast de fysieke folders heeft ook online een groot bereik. Volgens Annemarije bereikte Spotta in maart dit jaar ruim 695.000 unieke bezoekers, die samen de website 3,3 miljoen keer bezochten om 5,4 miljoen folders te bekijken. Hiermee worden niet alleen de huishoudens die al folders ontvangen bereikt, ook de huishoudens met een sticker kunnen online door de folders bladeren.

Zo val je op met jouw folder

Als je extra op wilt vallen op de deurmat zijn er allerlei mogelijkheden met Spotta. Hoe zorg je voor meer fun in het folderpakket?

Je kunt volgens Annemarije proefmonsters aan de mailing toevoegen. Of een papieren tas, waarmee de ontvanger korting krijgt als je de tas gebruikt in de winkel. Of een kartonnen doosje dat je bij de bioscoop gratis laat vullen met popcorn. Of een geurkaart, om de ontvanger kennis te laten maken met de geur van jouw nieuwste wasverzachter. En zo kan ik nog wel even doorgaan want er is nog meer mogelijk:

  • Kies voor de coverpositie, dan lig jij bovenop de stapel.
  • Er is ook een mogelijkheid om de folie te laten bedrukken. Dan staat jouw boodschap op de buitenkant van het pakket.
  • Kies eens voor een opvallend formaat. Of een gestanst ontwerp.
  • En natuurlijk kunnen we samen nadenken over een koppeling met een online campagne.

’Een proefmonster of een uiting in een gekke vorm valt op tussen alle andere folders simpelweg omdat deze niet standaard is. Zeker als we daarnaast goed segmenteren, zorgen voor relevantie en verrassing bij je doelgroep. Spotta denkt hierover graag met je mee! 

Effectiviteit van de folder meten

Adverteerders kunnen volgens Walrick zelf een deel van de resultaten meten door in de kassa te kijken. Een omzetverhoging kunnen we in veel gevallen terug herleiden naar een specifieke folder. Als een product uit de folder vaker verkocht wordt dan in een andere periode bijvoorbeeld.

Daarnaast doen we zowel offline als online onderzoek naar de effectiviteit van de folders. Door middel van een online onderzoek meten we bijvoorbeeld de effectiviteit bij een panel dat de folders ontvangt en beoordeelt.

Laatst verzorgden we een mailing voor een luxe automerk. Je kunt je voorstellen dat de effectiviteit niet direct in de kassa zichtbaar is. De klanten stonden niet ineens in rijen voor de deur. Daarom hebben we de effectiviteit van de mailing gemeten door online een panel te ondervragen. Het panel kreeg digitaal een voorbeeld van de folder te zien en kreeg vervolgens een aantal vragen over de acties die ze hebben uitgevoerd na het zien van de folder. De folder werd enthousiast ontvangen en gezien als een mooi vormgegeven, anders dan de andere folders. Een deel van de lezers heeft naar aanleiding van de folder de website van het automerk dan wel de dealer bezocht. Ook is de folder gemiddeld vaker bewaard.

Bewezen hoog rendement

Huis-aan-huis folderverspreiding heeft een bewezen hoog rendement, maar is erg afhankelijk van de doelstelling. Uiteraard is de meest gehoorde doelstelling om meer omzet te genereren in de winkel. Naast het verhogen van de omzet, worden folders steeds vaker ingezet bij de lancering van een nieuw product. Bijvoorbeeld door een sample mee te sturen. Of een coupon om het product gratis of met korting in de winkel af te halen.

Ook ziet Walrick de afgelopen jaren een verschuiving. De afgelopen jaren werd de folder in de crisis voornamelijk gebruikt om voordeel te communiceren. Nu zien we dat retailers de folder meer en meer gebruiken om verhalen te vertellen en hun USP’s toe te lichten. Verhalen over de producten, maar ook over de mensen die in de winkel staan. Zo kan de eigenaar van een elektronicazaak zichzelf netjes voorstellen in de folder en vertellen waarom hij voor een bepaalde koptelefoon zou kiezen. In plaats van het product aan te smeren, vertelt hij nu een verhaal over het product. Voor de ontvanger informatief en leuk om te lezen.

In sommige gevallen zien we zelfs dat de folder noodzakelijk is voor de omzet. Walrick vertelt over een klant die volledig wilde stoppen met folderverspreiding. De nieuwe manager was ervan overtuigd dat alles online moest, dus stopten ze met offline. Een aantal maanden later werd de folder opnieuw geïntroduceerd nadat de omzet een daling liet zien.

Slimme inzet met online

Mensen zijn volgens Walrick bereid om gemiddeld 15 minuten te reizen naar een winkel als ze iets gevonden hebben in een fysieke folder. Natuurlijk is deze afstand sterk afhankelijk van branche, product en regio. Lezers van de digitale folder hebben er geen probleem als de retailer verder weg zit. De reistijd is vaak niet van toepassing, omdat ze de producten online in de webwinkel kunnen bestellen. Daarom is het verstandig om de folder zowel online als offline in te zetten. Op deze manier versterken ze elkaar en wordt het bereik groter.

Veel mogelijk met huis-aan-huis folderverspreiding

Je leest het, met huis-aan-huis folderverspreiding kun je alle kanten op. Je kunt het zo gek niet verzinnen of we kunnen er een creatieve, opvallende en effectieve mailing voor maken. Wat zijn jouw ervaringen met huis-aan-huis folderverspreiding? Wil je meer weten over huis-aan-huis folderverspreiding, neem gerust contact op met Walrick Smits walrick.smits@spotta.nl.

 

Auteur:

Martijn Bloksma, Brans New Journey