6_tips_voor_een_effectieve_boodschap

Verleiden op de deurmat I Zes tips voor een effectieve boodschap

Een folder heeft meer impact dan je denkt. De NOM Folder Monitor levert het bewijs: een goede folder kan je veel business opleveren. Dat geldt zowel voor de papieren (huis-aan-huis) folder als voor zijn online broertje. Wat is een goede folder? Hoe moet het wel en hoe moet het niet? Wij zetten de zes belangrijkste elementen voor een effectieve boodschap op een rij.

1. Val letterlijk binnen met je kernboodschap

Als mensen jouw folder zien bepalen ze in een seconde of ze het de moeite waard vinden om verder te lezen. Laat dan ook je kernboodschap er meteen uit knallen. Beschrijf hierin het probleem of de uitdaging van de klant. Dat ze het gevoel hebben van: "ja ja, dat wil ik! Ik wil tien kilo afvallen binnen twee maanden zonder jojo effect". Als je aantoont dat je de uitdaging van de klant begrijpt, zal de klant zich sneller aan je verbinden en open staan voor jouw product of dienst.

2. Wees duidelijk & to the point

Niemand houdt van zinnen die je drie keer moet lezen voor je hem begrijpt. Daar nemen mensen de tijd niet voor. En terecht. Houd de tekst kort en vermijd lange zinnen. Laat dubbele en overbodige boodschappen alsjeblieft weg. Geloof ons, less is more. Vermeld alleen het noodzakelijke waarvan je wilt dat het bij mensen blijft hangen. Gebruik tussenkoppen en witregels om de tekst makkelijk scanbaar te maken. Zet hierin de belangrijkste informatie zodat het uitnodigt om ook de rest te lezen.

3. Beeld rules

Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden. We zijn steeds visueler ingesteld, lezen doen we het liefst zo min mogelijk. Wist je dat ons brein visuele informatie 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? En dat we 80 procent onthouden van wat we zien en slechts 20 procent van wat we lezen? Juist! Zorg daarom voor beeld dat kwalitatief goed is en jouw boodschap perfect ondersteunt. Als je de verhouding 75% beeld en 25% tekst aanhoudt, zit je goed.

4. Creëer een gevoel van urgentie in de call-to-action

Wel eens van Cialdini gehoord? Robert Cialdini is hoogleraar psychologie en marketing. Hij schreef een boek over de psychologie van het overtuigen, waarvan schaarste een hele belangrijke is. "Op=op". "Nog maar twee plaatsen beschikbaar!" Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende klant over de streep te trekken. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, speel je in op de angst van het verlies. Mensen willen nu eenmaal niets mislopen en gaan sneller over op koop.

5. Wees persoonlijk

Mensen doen zaken met mensen. Vertel dan ook meer over de visie en missie van het bedrijf en de mensen die er werken. Maak het persoonlijk door bijvoorbeeld de vestigingsmanager aan het woord te laten. Of door een tip van de redactie te geven. Het liefst met foto's van hun lachende gezicht die je recht aankijkt. Zo zorg je ervoor dat mensen zich met je identificeren en aan je verbinden.

6. Meet wat je doet

Als je je hard verdiende euro aan marketing uitgeeft, wil je natuurlijk weten wat wel of niet werkt. En vooral wat het oplevert. En ja, ook een folder kun je meten. Door een actiematige landingspagina op jouw site aan te maken en die unieke url te communiceren op de folder. Dan weet je precies waar het vandaan komt. Of door unieke codes voor vouchers mee te geven zoals webshop Drinkzz dat doet.

Auteur

denisevaniersel

Denise van Iersel. Vice Versa Communicatie. Mijn tip:

"Zorg ervoor dat je jouw doelgroep kent en dat jouw advertentie of folder past in jouw communicatiestrategie; laat alle communicatiemiddelen dezelfde boodschap uitdragen."

 

Meer Foldertips?

In samenwerking met Spotta hebben wij een twintigtal foldertips voor een effectieve boodschap gebundeld, je kunt ze gratis downloaden op deze pagina