Psychologie_in_de_winkel

Psychologie in jouw winkel: marketing en koopgedrag

Hoe beïnvloed je het koopgedrag van mensen zonder dat ze het doorhebben? Hoe breng je onopvallend producten onder de aandacht? 5 tips.

In de winkel

De meest opvallende plek van je winkel is natuurlijk de etalage. Er zijn ook andere plekken die veel zichtbaarheid bieden. Bijvoorbeeld de entree. Behalve dat mensen daar bijna letterlijk ‘tegen het schap aanlopen’ is het ook zichtbaar voor passanten. Als je dit schap aantrekkelijk inricht, kan dat reden zijn om even een winkel binnen te lopen.

Daarnaast is de kassa een mooie plek voor kleinere producten. Als klanten even moeten wachten, valt hun oog daar automatisch op. Typisch een plek voor impulsaankopen.

Secondewerk

Met borden of banners geef je producten net even wat extra aandacht. Zorg vervolgens dat de producten waar je naar verwijst binnen handbereik liggen. Maak het klanten zo gemakkelijk mogelijk. Staat buiten een bord waarop je reclame maakt voor krentenbollen? Zorg dan dat ze meteen in het zicht liggen bij het binnenlopen van de winkel. Maak de borden duidelijk. Mensen moeten in één seconde kunnen zien waar het over gaat. Gebruik drie tot vijf woorden, meer lezen mensen echt niet in die ene seconde.

Koopje of tekort

Met aanbiedingen breng je vanzelfsprekend producten onder de aandacht. Ook exclusieve producten verkopen over het algemeen sneller. Denk daarom ook eens aan het introduceren van een ‘limited edition’ of geef duidelijk aan dat een product bijna uitverkocht is. Veel boekingswebsites voor hotels werken bijvoorbeeld op deze manier. Het maakt dat je sneller tot aankoop overgaat omdat je niet het risico wilt lopen dat iemand anders er met ‘jouw aanbieding’ vandoor gaat.

In het schap

Centraal geplaatste producten verkopen beter. Heb je producten waar je meer aandacht voor wilt? Zet die dan op ooghoogte in het midden van het schap. Dat is overigens ook een uitstekende plek voor artikelen met een goede marge. Denk er ook eens aan om combinaties aan te bieden. In de supermarkt staat de guacamole niet voor niets vlakbij de nachochips.

Persoonlijk

Met de toename van het online winkelen wordt persoonlijke aandacht een onderscheidende factor. Vlak dus zeker het aandeel van de verkoopmedewerker niet uit. Als mensen op zoek zijn naar maatwerk en advies is het logisch een fysieke winkel te bezoeken. Een goed voorbeeld is de persoonlijke sessie met een stylist die sommige modezaken aanbieden.

Welke marketingtechnieken werken goed voor jouw zaak?

 

Auteur

meghanschenau

Meghan Schenau, Contentmarketeer Spotta.