zo_zorg_je_voor_terugkerende_klanten

Zo zorg je voor terugkerende klanten

Yes, iemand heeft de weg naar jouw winkel/product gevonden! Maar, hoe zorg je ervoor dat klanten bij je terugkomen? Het komt allemaal neer op de ervaring van de klant. Als ze een goede ervaring hebben met jouw zaak dan is de kans veel groter dat ze terugkomen. Om dit te bereiken zijn er een aantal basisprincipes. Ik heb ze hieronder op een rij gezet.

Geef aandacht

Dat begint al met het binnenstappen. Merk iemand op, heet iedere klant welkom. Maak een praatje, als je daar de kans toe hebt. De klant staat niet voor niets in jouw winkel. Hij heeft een probleem waar hij een oplossing voor zoekt. Wellicht kun je hem meteen de goede richting op wijzen of voorzien van advies. Dat geeft je meteen de gelegenheid te checken waarom mensen bij jou binnenlopen en niet bij de buurman. En wat ze van jouw zaak vinden.

Laat zien dat je kennis van zaken hebt

Dat hoeft niet uitgebreid en tot in detail. Maar als je merkt dat mensen er voor openstaan om wat meer informatie te krijgen, maak daar dan gebruik van. Daarmee geef je aan dat je verstand van je vak hebt en benadruk je jouw meerwaarde.

Ken je klant

Bouw een band op. Als kapper is dat iets eenvoudiger dan als boekhouder, maar het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door mee te denken, vriendelijk en attent te zijn bereik je al een hele hoop. Attenties doen het altijd goed. Zo kunnen trouwe HEMA-klanten een gratis tompouche afhalen op hun verjaardag. Dit maakt dat consumenten een positieve herinnering hebben aan jouw bedrijf en dus eerder geneigd zijn terug te komen.

Geef advies

Dring klanten niets op, maar biedt meerdere opties. Aan de hand van jouw advies kunnen ze zelf een keuze maken. Over het algemeen werkt dat beter dan ze iets aanpraten. Als jouw advies achteraf goed is geweest win je het vertrouwen van de klant en zet je een stap naar een duurzame relatie.

Koester trouwe klanten

Zij zijn voor elke ondernemer goud waard. Dat zijn de mensen die zorgen voor de mond-tot-mond reclame. Je kunt ze dus niet genoeg in de watten leggen. Laat merken dat je blij met ze bent. Dat kan met kortingsacties, al dan niet gepersonaliseerd. Een presentje op feestdagen, of een gratis product bij een volle spaarkaart.

Laat van je horen

Houd je doelgroep op de hoogte van acties en relevante gebeurtenissen in jouw bedrijf. Dat kan door huis-aan-huis reclame, e-mail marketing of een nieuwsbrief.

Maak verwachtingen waar

Klanten komen naar jouw winkel met een bepaalde verwachting. Zorg dat je daar aan voldoet. Jouw winkel heeft een bepaald imago. Verkoop je exclusieve kwaliteitsproducten of ga je juist voor een breed assortiment dat vaak wisselt? In het tweede geval verwachten mensen bijvoorbeeld geen uitgebreid advies, maar een snelle service. Zet daar dan op in.

Hou je klanten tevreden en betrokken. Hoe doe jij dat?

 

Auteur

nellekebraam

Nelleke Braam Contentmarketeer Brand New Journey.