Met_winkelinrichting_inspelen_op_koopgedrag

Het effect van winkelinrichting op koopgedrag

Een klant is eerder geneigd iets te kopen als hij zich op zijn gemak voelt in jouw winkel. De inrichting draagt hier zeker aan bij. Waar moet je zoal rekening mee houden? Hieronder zet ik een aantal punten op een rij.

Kleuren

Onbewust doen kleuren wat met je. Als een winkel goed is ingericht, merk je ze vaak niet eens op. Tenzij er een hele muur knalrood is gemaakt. Mensen associëren rood vaak met stress, actie en urgentie. Niet echt handig om een hele winkel die kleur te geven. Maar het is logisch om rood en oranje in te zetten bij uitverkoop en acties.

Blauwtinten en lichtere kleuren maken juist dat mensen zich op hun gemak voelen. Dit soort kleuren kunnen handig zijn, maar verlies bij kleurkeuze ook zeker je doelgroep niet uit het oog. Een snoepwinkel gebruikt bijvoorbeeld andere kleuren dan een winkel voor orthopedische schoenen.

Verlichting

De voorkeur van de consument gaat uit naar warme verlichting. Mensen willen zich ergens op hun gemak voelen. En laten we eerlijk zijn; dat gaat iets minder makkelijk wanneer je in het felle TL-licht staat. Maar steek niet meteen de kaarsjes aan. Producten moeten goed zichtbaar zijn.

Looproute

Routes en bewegwijzering zijn niet alleen weggelegd voor grote woonwinkels. Ook voor kleinere zaken is het goed om na te denken over de winkelroute. Al hoef je hem niet in alle gevallen met pijlen aan te duiden.

Vraag je eens af welke weg klanten afleggen in jouw zaak. Misschien werkt een andere route wel in jouw voordeel. Over het algemeen slaat negentig procent van de consumenten in een winkel rechtsaf. Niet voor niets hebben veel schoenenzaken de damesschoenen rechts staan. Vrouwen kopen nog steeds de meeste schoenen, en je belangrijkste doelgroep wil je als eerste bedienen.

Muziek

Pas de muziek aan op de uitstraling van je winkel en de doelgroep. Bedenk dat zelfs het ritme en volume van de muziek invloed hebben op het tempo waarop mensen door je winkel lopen. Zo kun je wat hardere, uptempo muziek draaien tegen sluitingstijd, zodat mensen ‘haast’ krijgen.

Geur

Wie kent het niet: een bepaalde geur brengt je in no-time terug naar die ene vakantie, je waant je weer even met je voeten in het zand en je kop in de zon. Niets zo subtiel als een geur. Er wordt meteen wat geactiveerd in je hersenen. Sommige retailers spelen daar slim op in en gebruiken geur om het imago van hun winkel te promoten. Kledingmerk Abercrombie & Fitch parfumeert zijn winkels al jaren.

Toch is extra parfumeren vaak niet nodig. Een geur die in een winkel hangt, komt vaak door de aangeboden producten. Denk aan Rituals, Lush of gewoon de bakker op de hoek. En zelfs in een boekenwinkel hangt een herkenbare geur.

Hoe je je winkel inricht heeft misschien meer effect op je klanten dan je denkt. Ben jij hier bewust mee bezig?

 

Auteur

profielfotomartijnbloksma

Martijn Bloksma is medeoprichter van het Bossche full-service marketingbureau  Brand New Journey. Als content strateeg is hij dagelijks bezig met content die sterke merken maakt. Zijn tip:

"Gebruik de dagelijkse omgeving van mensen en verander deze. Pas kleine, opvallende dingen aan die passen bij de uitstraling van jouw merk."