Hoe_online_je_fysieke_winkel_kan_versterken_voorbeeld_Stream_Store

Hoe online je fysieke winkel kan versterken

Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van ondernemers met een fysieke winkel? Durf jij ook verder te kijken dan de etalage, of blijf jij binnen je vertrouwde omgeving? In dit artikel gaan we in op de online mogelijkheden voor je fysieke winkel, die er voor kunnen zorgen dat niet de etalage, maar de horizon jouw nieuwe eindpunt is…

Recent lanceerde ABN AMRO een experiment met Kaan's Kaashandel uit Alkmaar. Vijf dagen lang konden mensen via een livestream online shoppen in de kaaswinkel van Kaan en zijn team. Een unieke ervaring waarmee je je vanuit je luie stoel direct in de winkel van Kaan kon begeven. Je koos je producten en gaf, indien gewenst, nog even een boodschap mee aan het team. Zo kreeg je live mee dat jouw stuk kaas werd gesneden en verpakt. De unieke ervaring werd compleet toen Kaan mijn naam noemde toen hij begon met het bereiden van mijn bestelling. "Een stuk Boer’n Trots voor Dhr. Bosters" riep een van de medewerkers op mijn scherm. Mijn unieke shop-ervaring was compleet...

kaans-stream-store

*Kaan’s Kaashandel, de livestream die tienduizenden bezoekers trok

Denk ik mogelijkheden

Natuurlijk is het voorbeeld van Kaan’s Kaashandel er een die niet voor iedere winkel haalbaar is. Dankzij ondersteuning vanuit ABN AMRO kon dit project gerealiseerd worden en de media-aandacht die werd gegenereerd heeft ervoor gezorgd dat er meer bestellingen dan ooit binnenkwamen. Toch laat dit voorbeeld zien dat ondernemers moeten denken in mogelijkheden en eerder buiten de gebaande paden moeten stappen.

Blijf in contact dankzij online marketing

Stel, je hebt een kaaswinkel (om even in de sferen te blijven) en je hebt iedere week een vaste groep trouwe klanten die over de vloer komen. Regelmatig komen er nieuwe klanten binnen, of klanten die eens in de zoveel tijd naar jouw ambachtelijke winkel rijden om een heerlijk stuk kaas te halen. Zodra deze klanten zin en tijd hebben komen ze langs. Helaas heb je geen mogelijkheid om deze klanten zelf te benaderen, op de momenten dat jij een goede aanbieding, leuke actie of nieuwe producten in het assortiment hebt. Vraag deze klanten of je wat informatie van ze mag hebben. Vraag bijvoorbeeld het e-mailadres om ze regelmatig op de hoogte te houden middels een nieuwsbrief. Je zou ook een klantenpas kunnen introduceren die extra voordelen voor de klant oplevert. Zo geef je de klant een goede reden om terug te keren, maar is er ook de mogelijkheid ontstaan om ze up-to-date te houden van de laatste ontwikkelingen rondom jouw kaaswinkel.

 Creëer een relatie met de klant

Jouw eigen winkel heeft een verhaal te vertellen. Nu dat vrijwel iedere doelgroep zich op één of meerdere social media kanalen bevindt (zoals Facebook, Instagram, Pinterest etc.) loont het zich om je te verdiepen in de mogelijkheden van social media marketing. Zet een Facebook-pagina op, vraag je klanten om de pagina of het profiel te gaan volgen en start met het delen van jouw verhaal. Zo kun je reuring creëren rondom jouw winkel. Deel niet alleen maar je producten of nieuwste aanbiedingen. Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. Deel daarom het verhaal achter jouw producten, geef een kijkje in de keuken en/of ga de interactie aan door vragen aan ze te stellen. Op deze manier bouw je een band op die je veel op kan leveren.

Bereik potentiele klanten in de buurt

Als ik een fietsenmaker zoek in de omgeving, gebruik ik Google. Als ik de openingstijden van de supermarkt wil weten, gebruik ik Google. De macht van zoekgigant Google wordt groter en groter en het lijkt erop dat mensen het voor vrijwel alles gebruiken. Als lokale winkel kan Google erg interessant zijn. De mogelijkheid om lokaal te adverteren kan ervoor zorgen dat je potentiele nieuwe klanten bereikt die in jouw omgeving zoeken naar een type winkel of product zoals die van jou.

Stel, je hebt een beddenspeciaalzaak die net naast de grote woonboulevard gevestigd zit. Op de zondag ziet het zwart van de mensen op de woonboulevard, maar jouw locatie wordt voorbijgereden. Misschien kennen ze je niet, weten ze niet waarom ze extra moeite moeten nemen om naar jou te komen of kennen ze je (unieke) aanbod niet voldoende. Dankzij Google kun je ervoor zorgen dat mensen die in jouw omgeving zoeken op ‘beddenspeciaalzaak’ en aanverwante zoekopdrachten bij jouw advertentie terecht komen.

google-advertentie-beddenspeciaalzaak

Zoals bovenstaand voorbeeld laat zien kan een Google-advertentie, die je op zet via Google Adwords, meer tonen dan enkel platte tekst. Deze advertentie kan er voor zorgen dat je meer bezoekers naar je zaak trekt. Gelukkig kan je binnen Google Adwords precies instellen hoeveel budget je per dag uit wilt geven, waardoor je advertentie niet meer wordt weergegeven zodra dat budget is bereikt.

Overigens kun je via Facebook en Twitter adverteren erg effectief je lokale doelgroep bereiken.

Stap uit je comfort zone

Bij veel lokale ondernemers draait het niet alleen om durven, maar ook om doen. Jezelf laten zien op social media is niet voor iedereen weggelegd. Maar door uit je comfort zone te stappen kun je je bereik, en zo ook je omzet, vergroten. En dat is wat je uiteindelijk wil, toch?

 

Auteur

Chelsea Bosters is content strateeg en mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen.