marketing rondom de feestdagen

Marketing rondom de feestdagen; dit kun je met je webshop doen!

Het is inmiddels alweer half november, wat betekent dat de feestdagen weer in aantocht zijn. De pepernoten lagen begin september al in de winkels en de kerstshows vliegen je om de oren. Laten we vooral één van de belangrijkste nieuwe feestdagen niet vergeten: Black Friday en Cyber Monday. Beiden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. De consument is klaar om bakken met geld uit te geven, maar hoe zorg je ervoor dat het in jou wordt uitgegeven?

Hoe zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk bezoekers converteren en niet naar de concurrent gaan? En hoe bereik jij met jouw webshop een ongekend conversiepercentage op deze belangrijke dagen? Wij hebben een aantal tips met betrekking tot online marketing rondom en tijdens de feestdagen voor jullie op een rij gezet.

Brainstormen

Om uniek te zijn moet je je onderscheiden van de concurrent, bedenk dus van te voren een aantal originele acties waarmee jij er op deze dagen tussenuit springt. Alleen 10% korting op de volledige collectie is niet voldoende, de consument wil meer. Denk daarbij aan unieke acties voor vaste klanten en members, maar ook gratis artikelen en stapelkortingen doen het goed. Geef de consument niet teveel stof tot nadenken, maar kom direct to the point. Wanneer je ze teveel tijd geeft, gaan ze namelijk naar de concurrent. Betrek niet alleen de marketing medewerkers in deze brainstorm, maar wellicht hebben ook andere collega’s interessante ideeën. 

Begin met een content planning

Een solide content planning is de sleutel tot online succes. Ieder platform is anders, jouw doelgroep is wellicht zelfs op ieder social media kanaal verschillend en het is belangrijk dat je weet hoe je deze moet benaderen. Een content planning zorgt ervoor dat je jezelf en jouw team op een gestructureerde wijze kan voorbereiden op de online gekte tijdens deze feestdagen. Welke content moet er waar geplaatst worden, welke marketingkanalen zet je in voor- en tijdens deze dagen en wie doet wat. In principe is dat een content planning in een notendop. Denk van te voren goed na welke kanalen je wil gaan inzetten en hoe deze elkaar overlappen en aanvullen.

Welke kanalen kan ik inzetten?

Houd er rekening mee dat de consument tijdens deze dagen overspoeld wordt met nieuwsbrieven, social media posts, advertenties en zelfs fysieke reclame. Wanneer ze dus jouw webshop bezoeken is het belangrijk dat ze meteen al getriggerd worden, ook hiervoor bestaan verschillende plug-ins en tools die je in kan zetten. Bijvoorbeeld een timer om te laten zien hoe lang de actie nog loopt. De belangrijkste kanalen en tools hebben wij hieronder voor jullie op een rijtje gezet.

1. Remarketing en retargeting

Uit cijfers blijkt dat terugkerende bezoekers sneller converteren dan nieuwe bezoekers. Belangrijk is dat je dus ruim van te voren al de Facebook Pixel installeert, je kan via Facebook namelijk tegen relatief lage kosten jouw bezoekers opnieuw bereiken. Op dagen als Black Friday en Cyber Monday is het mogelijk deze mensen te benaderen met een unieke kortingsactie welke zij vervolgens kunnen claimen in de webshop. Maar niet alleen Facebook is interessant, natuurlijk is het ook mogelijk om via Google AdWords een Remarketing campagne voor de feestdagen in te zetten. Lagere kosten en meer conversies, dat is tenslotte wat we willen.

2. Pop-ups

Pop-ups geven de consument het gevoel speciaal te zijn, communiceer daarom tijdens een bezoek aan jouw webshop met deze consument. Dit kan door een unieke kortingscode te communiceren voor de categorie die zij eerder bekeken hebben, maar ook pop-up voor inschrijving voor de nieuwsbrief is erg effectief. Daarnaast is er nog de optie wanneer de klant jouw shop wil verlaten een pop-up te tonen. Dit kan door de zogenoemde ‘Exit Intent Pop-up’, deze software herkend wanneer iemand jouw webshop gaat verlaten waardoor jouw conversiepercentage wordt verhoogd.

3. Verlaten winkelwagens

Heb je de consument niet direct weten te overtuigen en verlaat deze jouw webshop zonder een aankoop te doen? Vaak is dit omdat ze even zijn afgeleid, een ander aanbod hebben gezien of gewoonweg niet geïnteresseerd waren. Door middel van een winkelwagen reminder te sturen voorafgaand aan de feestdagen is de kans groot dat ze terugkeren. Communiceer de huidige en toekomstige acties in de e-mail om ze toch net even een extra duwtje in de rug te geven. Voor automatische mailings kun je verschillende tools inzetten, o.a. Mailchimp, SendInBlue en ReloadMailing.

Natuurlijk hangt het succes mede af van welke tools en kanalen bij de contentstrategie van jouw webshop passen. In ieder geval mogen bovenstaande punten niet ontbreken tijdens de feestdagen. Wanneer gaan jullie aan de slag?

 

Auteur

Chelsea Bosters is content strateeg en mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen.