marketingtrends voor 2018

Vijf ondernemerstrends voor 2018

2018 staat alweer voor de deur terwijl je voor je gevoel net in 2017 zit. Je vraagt je af waar de tijd blijft. Wat je nog beter kunt doen is je afvragen wat de toekomst brengt en hoe je daar met jouw bedrijf op kunt inspelen. Vijf trends waar je als ondernemer mee aan de slag moet. Wij wensen jou fijne feestdagen!

Go mobile or go home

Ok, je kunt er nu echt niet meer omheen. Is jouw website al geoptimaliseerd voor mobiel? Top. Zo niet, dan moet je dat als de wiedeweerga regelen. Het is namelijk niet alleen zo dat steeds meer mensen websites bekijken op mobiele apparaten. Google toont jouw website letterlijk hoger in de zoekresultaten als je website geoptimaliseerd - en dus gebruiksvriendelijker - is. Als dit niet het geval is, mis je behoorlijk wat bezoekers. En dus omzet. Het liefst heb je een mobile first website. Maar zorg er in ieder geval voor dat jouw website responsive is (dat je website zich automatisch aanpast aan het apparaat: desktop, tablet of mobiel).

Hyperlokaal is normaal

Er zijn steeds meer mogelijkheden om lokaal te adverteren. En het wordt ook steeds belangrijker om mensen in je winkel te krijgen. Zo kun je met Store Visits van Facebook mensen die in de buurt zijn naar je winkel leiden. Meer dan 90% van de verkoop in de detailhandel vindt plaats in de winkel, maar mensen doen steeds vaker op hun mobiele telefoons onderzoek naar producten en bedrijfslocaties. Maak daar gebruik van.

Google is ook fantastisch als je heel lokaal aanwezig wilt zijn. Stel, een klant is aan het winkelen en heeft zin in goede koffie. Online kijkt hij wat er in de buurt is. Dan wil jij natuurlijk meteen naar voren komen in Google Maps en met Google AdWords. En als je in Google dan ook nog goede reviews hebt (de zogenaamde rich snippets) dan ben je helemaal de baas. Kunnen ze zo naar je toe wandelen. Zet de koffie maar vast klaar.

Visuele storytelling

We schreven al dat je je kunt onderscheiden met een goede contentstrategie. Dat je mensen aan je kunt binden als je wat interessants te vertellen hebt. Het is alleen zo dat klanten in 2018 van je verwachten dat je het inmiddels onder de knie hebt. Dat je precies weet wat er bij ze speelt en ze continu op de hoogte houdt met relevante content. En niet alleen door af en toe een rake blogpost te schrijven, maar door mensen echt mee te nemen in jouw wereld. Storytelling is essentieel om een relatie met klanten te bouwen en onderhouden. Ze willen pure, eerlijke en betrouwbare verhalen. Zodat ze zich met je kunnen identificeren.

Als je dan toch mooie verhalen maakt, zorg dan meteen dat je ze visueel ondersteunt. Mensen lezen jouw boodschap sneller als er een pakkende foto of video bij staat. Er is zoveel informatie te vinden online, dat je echt moet opvallen om de aandacht te trekken tijdens het scrollen door een tijdlijn of inbox.

Maak mensen blij met personalisatie

Wij waren al fan van personalisatie. En gelukkig maakt een aantal ondernemers hier al gebruik van. Maar ook dit verwachten klanten van je in een tijdperk waarin alle data voorhanden is. Bedenk hoe jij jouw klant zo gericht en persoonlijk mogelijk kunt bedienen. Spreek ze op zijn minst persoonlijk aan in mailings. En houd bijvoorbeeld bij wanneer ze jarig zijn en stuur ze dan een kleine attentie of speciale kortingscode. Mensen worden daar blij van en komen sneller in actie. Als je het nog niet deed, start dus nu met het bijhouden van dit soort data en het analyseren ervan. En om je nog wat verder te stretchen, automatiseer.

Blurring business

Dit is het vervagen van markten. Een van de toptrends voor ondernemers uit het boek van rasondernemer Willem Overbosch. Zo zie je steeds meer dat de lokale boekenwinkel ook een koffietent is. Dat je uitgebreid kunt lunchen in een woonwinkel, met kaas en vlees van lokale winkels. En dat je er dan ook nog een expositie kunt bekijken. Met andere woorden: ondernemers werken slim samen. Om zichzelf op meer plekken zichtbaar te maken en zo omzet te vergroten. En om, als onderdeel van een totaalconcept, het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken. Willem geeft ook een mooi voorbeeld waarin een ziekenhuis de wachtkamer inricht als beweegcentrum. De gemiddelde wachttijd is een half uur, precies de tijd dat je per dag zou moeten bewegen.  

Je leest het al. Klanten verwachten nogal wat van je in 2018. Maar jij kunt dit! Ga ervoor en geniet ervan. Samen met jouw klanten.

 

Auteur

Denise van Iersel, Vice Versa Communicatie