online_marketing_voor_retailers

Online marketing voor retailers; wat zijn de kansen?

Als retailer wil jij de consument bereiken. Maar hoe doe je dat effectief? In dit artikel vertellen wij je meer over de kansen en mogelijkheden die online marketing hierbij bieden. Want, of je je nu richt op volwassenen of kinderen, iedere doelgroep gebruikt het internet.

En de vooruitzichten liegen er niet om; het internet zal de komende jaren nóg belangrijker gaan worden in ons dagelijkse leven. Maak je dus klaar voor een succesvolle toekomst met deze tips en adviezen.

Wat valt onder retail?

Retail is de verzamelnaam voor bedrijven die goederen en diensten direct aan consumenten verkopen. Zoals vele denken, is retail dus niet alleen maar de detailhandel, waar enkel producten worden verkocht. In dit artikel focussen we ons overigens wel op de detailhandel.

1. Start met een professionele website

Daar waar je fysieke winkel je offline contactpunt is, dien je online actief te zijn met een website. Nu dat het internet voor vrijwel iedere consumenten het startpunt is geworden in de zoektocht naar bepaalde producten, dien je hier ook actief te zijn. Een professionele website heeft een betrouwbaar design, is mobielvriendelijk en wordt gevonden in Google. Tevens dien je via je website de juiste informatie te verspreiden. Denk dan ook na over de volgende vragen:

  • Wat wil mijn potentiele klant weten?
  • Wat maakt ons uniek?
  • Op wie richt ik me?

Zoals je hierboven kunt lezen zijn er vrij veel onderdelen die je website maken of kraken. Zie je website als het startpunt van je bedrijf op het internet, net zoals je fysieke winkel dat offline is.

2. Waar bevinden mijn potentiele klanten zich?

In de vorige stap heb je al nagedacht over jouw doelgroep. Wie wil je bereiken? In deze stap duik je dieper in je doelgroep. Het internet is een wirwar vol met informatie. We zoeken informatie, shoppen en hebben contact met vrienden via social media. Waar kan ik mijn klanten dan vinden? Het is slim om hierover in gesprek te gaan met je potentiele klanten. Spreek eens wat klanten in je winkel aan, bel of mail ze eens of houdt een enquête.

3. Wat willen ze van mij weten?

Nu dat je de juiste kanalen hebt gevonden waar jij je online op gaat focussen, dien je erachter te komen welke informatiebehoefte die potentiele klanten hebben. Wat willen ze van jou te weten komen? Ook deze stap kun je het beste invullen door in gesprek te gaan met hen. Enkel het promoten van je producten of diensten heeft vaak (te) weinig nut. Probeer relevant en waardevol te zijn, interactie met ze aan te gaan. Op die manier kun je ervoor zorgen dat er een relatie ontstaat.

Zodra jij weet wie je wilt bereiken, waar je ze kunt vinden en wat ze van je willen weten ben je klaar om aan de slag te gaan. Hierbij is het belangrijk om te weten dat online marketing voor Retailers vaak iets is van de lange adem. Verwacht niet dat je binnen twee maanden al de, wellicht verwachte, resultaten hebt behaalt. Zeker het opbouwen van waardevolle relaties kost maanden, zo niet jaren. Start met testen, stuur bij en vind je weg in de online jungle.

 

Auteur

Chelsea Bosters is content strateeg en mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen.