Vertaal_je_fysieke_folder_naar_een_digitale_folder

Vertaal je fysieke folder door naar een digitale folder

Als ondernemer verspreid je wel eens een folder. Top, want een folder op laten maken, drukken en verspreiden is zo gebeurd. En je trekt er letterlijk mensen mee naar de winkel. Misschien denk je: 'digitaal is niets voor mij: teveel gedoe met design, veel te duur, onoverzichtelijk en ingewikkeld.' Maar dat valt echt mee.

Een digitale folder is eigenlijk een eenvoudige doorvertaling van de fysieke folder. Het is helemaal niet zo duur. Je hebt een groter en relevanter bereik omdat iedereen online is en je kunt segmenteren. En het is makkelijk te meten en bij te sturen. Klinkt best interessant toch?

We speken met Marjan de Vries Digital Business Booster bij Spotta. Ze praat ons bij over de digitale folder, ook voor het MKB een zeer interessant medium!

Nederlanders nog altijd dol op de folder

13 miljoen mensen lezen de reclamefolder. Daarmee blijft de folder onverminderd populair. Wel zien we een verschuiving. Het aantal digitale folderlezers stijgt: 7% (+2%) leest alleen de digitale folder en 34% (+3%) zowel papier als digitaal. Steeds meer mensen zijn online aangesloten. En ook steeds langer. Ze vinden het heerlijk om een beetje te browsen en shoppen vanaf de bank. Maak daar gebruik van. Zet je folder online zodat mensen meteen kunnen doorklikken naar jouw website of webshop. Je maakt het ze heel makkelijk en je mist geen kansen. En, niet geheel onbelangrijk, je bereikt ook de mensen met een NEE-NEE sticker op de voordeur.

Een mooie aanvulling

Dat betekent niet dat je de fysieke folder meteen de deur uit moet gooien. Maak simpelweg een doorvertaling. Als je toch een fysieke folder hebt laten maken, zet deze dan in een PDF, plaats die online en laat je verbazen over hoeveel traffic dit genereert. Zie het dus niet als iets nieuws, maar als een mooie aanvulling.

Het digitale platform van Spotta is een online folderplatform. Het platform heeft maandelijks 500.000 bezoekers en zij zijn goed voor 5 miljoen folderviews. Al vanaf 500 euro per maand kun je online zichtbaar zijn. Met links in jouw folder en met de inzet van extra promotie op het platform. We kunnen bijvoorbeeld je boodschap uitserveren op basis van een klantprofiel dat is opgebouwd uit verschillende kenmerken. Denk aan merkvoorkeur, demografie, geografie, productinteresse en gezinssamenstelling. En door die relevantie krijg je veel betere resultaten.

Wel even segmenteren

Wekelijks komen er 150 tot 200 nieuwe folders op het Spotta platform. Daarom is het belangrijk dat je zorgt dat je online folder goed opvalt tussen alle andere folders.

Stel, je hebt een bakkerswinkel. Dan promoot je je folder onder de Spotta-bezoekers die bijvoorbeeld binnen een straal van 15 km van je winkel wonen, en die eerder interesse toonde in brood en/of gebak.

Heb je een parketwinkel dan promoot je je folder onder de mensen met interesse in de categorie ‘wonen’, en die de laatste tijd veelvuldig actief zijn geweest in de bouwmarktfolders. De kans bestaat dan zij in de markt zijn voor een nieuwe vloer.

Meten en optimaliseren

Het grote voordeel ten opzichte van de fysieke folder is meten. Een fysieke folder kun je meten door mensen met een coupon langs te laten komen. Maar verder weet je niet zo goed wat ermee gebeurt. Als je jouw folder online zet, kun je elke folderlezer volgen en meten. En niet alleen hoe vaak jouw folder gelezen is, maar ook hoeveel mensen interesse toonde door te klikken naar jouw website. En na verloop van tijd kun je ook in kaart brengen: Wat is het profiel van jouw folderlezers; Zijn het mannen, vrouwen, en van welke leeftijd? Welke aanbiedingen in jouw folder trekken de aandacht? Waar kijken ze naar? Waar haken ze af? Met deze inzichten kun jij jouw fysieke en digitale folder continu optimaliseren. Wedden dat je veel meer verkoopt?

Kort samengevat...

  1. Als je al een fysieke folder hebt laten maken, zet die dan in een PDF
  2. Plaats er links in naar jouw webshop of website. Wij kunnen je hier ook bij helpen
  3. We overleggen de segmentatiemogelijkheden
  4. We zetten de folder online
  5. Op basis van realtime data kunnen we de resultaten monitoren en kunnen we eventueel bijsturen.
  6. We kunnen allerlei tools inzetten om jouw folder te promoten (toppositie, banners, etc.) en het aantal folderviews te verhogen.

Wil je meer weten over de digitale folder? Neem gerust contact op met Marjan de Vries marjan.de.vries@spotta.nl.