kings_barbers

De kracht van mond-tot-mond reclame | Interview met KINGS Barbers Den Bosch

Een uniek concept kan ervoor zorgen dat je naamsbekendheid sneller groeit. Nog steeds is mond- tot-mond reclame één van de krachtigste marketingmethodes. In dit interview ga ik in gesprek met Pascal van Lith van KINGS Barbers, een men-only barbershop in het centrum van Den Bosch. Een verhaal vol met passie, geloof en doorzettingsvermogen.

Kun je wat meer vertellen over het concept van KINGS Barbers?

In Nederland werd de barbershop, dat uit de VS is over komen waaien, enorm populair. Onder het genot van een goed glas bier werd ons idee voor het openen van een barbershop vormgegeven. Na die tijd gingen we regelmatig in gesprek om het idee verder uit te werken. Een zoektocht volgde. Het concept, het ideale pand, de inrichting, alles werd steeds verder duidelijk. De keuze viel op een ouderwetse uitstraling in combinatie met het oude ambacht van knippen. Zo werken wij veel met kam en schaar en nemen wij de tijd voor onze klanten. Dit draagt bij aan de sfeer die KINGS Barbers uniek maakt.

Ik ben zelf al 32 jaar kapper en werk inmiddels 25 jaar als zelfstandige met een eigen zaak in Den Bosch. Voor mij was dit een logische volgende uitdaging.

Wat maakt KINGS Barbers uniek?

De combinatie van de unieke sfeer, entourage, ambacht en locatie zorgen ervoor dat KINGS Barbers juist zo goed op de markt staat. Men-cave, brotherhood, family, sports, craft & quality zijn eigenschappen die je bij ons snel herkend. Wij merken dat onze klanten niet alleen komen voor een knipbeurt, maar ook voor de gezelligheid en een goede bak koffie.

Op welke behoefte speelt KINGS Barbers in?

We hebben vooraf goed nagedacht over ons concept en bijbehorende behandelingen. Dit is gaandeweg uitgewerkt tot het concept en aanbod dat er nu staat. Uiteraard hebben wij hier ook veel in uitgeprobeerd. Zo hebben wij een membership-mogelijkheid, waarmee klanten voor een vast bedrag per jaar het hele jaar geknipt en geschoren kunnen worden. Tevens hebben deze members ook 4x per jaar een speciale avond die vol zit met hapjes, drankjes en gezelligheid. Zo houden we de sfeer onder onze leden goed en creëren we een speciale band. Dit concept is overigens een groot succes gebleken.

Gelukkig hebben we tot nog toe vrijwel alleen maar succesvolle veranderingen doorgevoerd. Door de drukte hebben we ons simpelweg vast kunnen houden aan ons initiële concept en dit beetje bij beetje uit kunnen bouwen.

Wie zijn de klanten van KINGS Barbers?

Wat ons opvalt is dat er heel veel mensen in de binnenstad van Den Bosch wonen, iets wat erg positief is en wij vooraf niet hadden verwacht. Jong, oud, Nederlands of Engelstalig, ons publiek is zeer divers. Dankzij ons unieke concept merk je ook dat sommige klanten van heinde en verre komen om ons te bezoeken. Ze willen het allemaal eens meemaken en onze sfeer proeven.

Hoe zorgen jullie ervoor dat er een goede doorstroom in klanten is?

We zien dat er een constante stroom aan bezoekers is. Helaas is het erg moeilijk om geschikte teamleden te vinden, waardoor je soms geremd wordt in je groei. Uiteraard blijft het voor ons essentieel om kwaliteit te leveren en ons imago niet te verliezen. Twee jaar geleden begonnen we met een team van 3 man en inmiddels zijn dit er 6. Binnenkort starten we met het opleiden van ons eigen personeel. Zo houden we zelf meer controle over het vinden van geschikt personeel.

Heb je een advies die je andere MKB-ondernemers mee wil geven?

Voordat ik de barbershop opende liep ik al een tijdje met dit idee in mijn hoofd. Omdat ik ook een andere zaak heb, heb ik vooraf lang getwijfeld of ik het wel moest doen. Ik kom immers niet op beide locaties tegelijk zijn. Gelukkig heb ik de stap wel gezet. Durf te ondernemen en durf af en toe een risico te nemen. Alleen dan kom je erachter of je idee wel of niet realiseerbaar is. Een idee heb je immers niets aan, enkel de uitvoering telt. Dat is wat ik andere ondernemers mee wil geven.

 

Auteur

Chelsea Bosters is content strateeg en mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen.