Ideeën voor slimme ondernemers: zes tips voor een goede folder

Een goede folder kan je veel klanten en dus omzet opleveren. Maar wat is een goede folder? In deze animatie geven wij je zes belangrijke tips.

1. Wees herkenbaar

Bedenk vooraf wat je wilt uitstralen: zakelijk, informeel of juist luchtig? Wil je een verhaal vertellen of informatief zijn? En belangrijker nog: wat past er goed bij jouw bedrijf? Zorg dat mensen de uitstraling van jouw folder direct kunnen koppelen aan jouw bedrijf. En communiceer duidelijk wie je bent en hoe klanten jou kunnen bereiken.

2. Wees persoonlijk

Onthoud dat mensen zakendoen met mensen, niet met een bedrijf. Zorg er dus voor dat lezers zich identificeren met de mensen die in jouw bedrijf werken. Vertel wat over je missie en visie en laat medewerkers aan het woord. Ondersteun dit met een goede profielfoto van hun lachende gezicht die de lezer recht aankijkt.

3. Wees duidelijk & to the point

Laat je kernboodschap er meteen uitknallen. Zoals… “Ik wil tien kilo afvallen binnen twee maanden zonder jojo-effect". Als je laat zien dat je de uitdaging van de klant begrijpt, zal de klant zich sneller aan je verbinden en openstaan voor jouw product of dienst.

Houd vervolgens de tekst kort en vermijd lange zinnen. Laat dubbele en overbodige boodschappen alsjeblieft weg. Geloof ons, less is more.

4. Laat beeld en tekst op elkaar aansluiten

Ons brein verwerkt visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst. Gecombineerd met tekst is dat nog eens 60 keer effectiever. Het beeld moet dan wel perfect aansluiten op jouw boodschap.

Laat ook zien wat het product voor de klant kan betekenen. Een pak rijst zegt niet zoveel, het gaat om de maaltijd die ze ermee kunnen bereiden. Door het afbeelden van een tevreden gebruiker en het resultaat, maak je jouw product of dienst in een klap interessanter.

5. Wees duidelijk in wat je van de lezer verwacht

Wil je dat klanten zich online ergens voor aanmelden? Of wil je dat ze jouw winkel bezoeken? Wees duidelijk in de folder wat je van de lezer verwacht. Anders raak je ze kwijt en dat is zonde van jouw mooie folder.

En om de twijfelende klant over de streep te trekken kun je schaarste inzetten. "Op=op" of "Nog maar twintig plaatsen beschikbaar!" zijn hier bekende voorbeelden van. Zo speel je in op de angst van verlies en gaan mensen sneller over tot koop.

6. Meet wat je doet

Als ondernemer wil je best investeren. Maar dan moet het wel wat opleveren. Je kunt een folder meten door een actiematige landingspagina te maken en de unieke url te communiceren op de folder. Of plaats een coupon in de folder die lezers mee kunnen nemen naar de winkel. Zo weet je precies wat de folder voor je heeft gedaan.

Heb jij een goede tip?

Deel het graag met ons via redactie@marketingdenken.nl. Dan kunnen wij het weer delen met de rest van de wereld.