Psychologie_in_de_winkel_Klantenbinding

Zo stuur je het gedrag van klanten, zonder dat ze het doorhebben

Mensen vinden van zichzelf dat ze rationele keuzes maken. Jij misschien ook wel. Zo weet je waarschijnlijk dat je continu ‘doelwit’ bent van marketingacties. Maar daar ben jij wel tegen opgewassen toch? Je gaat niet bij elke aanbieding voor de bijl. En als dat wel zo is, kun je heel goed aangeven waarom je die keuze gemaakt hebt.

Wellicht overschat je jezelf een beetje. Vaak is de invloed van het onderbewuste een stuk groter dan iedereen denkt. Maar vasthouden aan die weloverwogen beslissing geeft een gevoel van autonomie, het geeft voldoening omdat je zo goed bestand was tegen die slimme marketingtrucs.

Hieronder vind je een paar van die trucs om jouw klanten net dat subtiele duwtje in de goede richting te geven.

Gratis - het magische woord

Vaak hebben potentiële klanten een goede reden nodig om tot een aankoop over te gaan. Een gratis product kan nèt dat zetje geven. Je krijgt tenslotte iets. Zomaar. Voor niks! Supersympathiek.

Zo’n cadeautje wekt niet alleen maar sympathie op. Het doel is dat de klant een verbintenis met jouw winkel aangaat. De klant heeft nu iets bij je gekocht en zal op een later moment eerder aan jou denken.

Begin met duur

Als je eenzelfde soort product verkoopt in diverse prijsklassen, bedenk dan goed welk product je als eerste noemt. Mensen nemen dit als referentiepunt.

Dat kan verschillende uitwerkingen hebben. Als je eerst het duurste product noemt, vallen de andere prijzen mee.

Stel: je loopt een schoenenwinkel binnen. Het eerste paar dat je ziet staan, is erg mooi. Totdat je de prijs ziet: €300. Dat is iets buiten budget. Daarnaast staat een vergelijkbaar paar voor €150. En er is ook nog een optie voor € 80. Die laatste besluit je niet te nemen, je bent tenslotte op zoek naar kwaliteit. Onbewust associeer je het goedkopere paar met mindere kwaliteit en zo wordt je naar de middelste optie gestuurd.

De kracht van herhaling

Hoe vaker klanten iets over jouw winkel zien, horen of lezen, des te beter blijft jouw zaak hangen. Ze herkennen de boodschap, en staan er meer voor open. Maak klanten dus vaker en op verschillende manieren attent op die speciale kortingsactie. Zo blijkt bijvoorbeeld dat folders het effect van tv-reclames versterken.

Het effect van de ruimte

Met winkelinrichting kun je heel goed op koopgedrag inspelen. Een ruime winkel koppelen we onbewust aan luxe. Zaken met een duurder assortiment, zijn vaak wat ruimer opgezet.

De brede gangpaden creëren rust en nodigen uit tot een weloverwogen aankoop.

Een volle winkel waar het krioelt van de mensen associëren we met goedkoop. Dat heeft overigens ook een voordeel. Klanten voelen zich er niet echt op hun gemak dus maken snel een keuze en gaan niet uitgebreid vergelijken.

Maak jij ook gebruik van dit soort marketingtechnieken?