Psychologie_in_de_winkel_Autoriteit

Psychologie in jouw winkel: jij bent de expert

Psychologie? Daar weet ik toch niks van? Misschien niet, maar je maakt er wel gebruik van. Bewust en onbewust.

In een serie blogs bekijken we waarom klanten bepaalde keuzes maken. En belangrijker: hoe ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen. Dit keer gaat het over hoe je jezelf als expert neerzet.

Claim je autoriteit

Misschien denk je het zelf ook wel eens: “Tsja, als de slager/bakker/schoenmaker zegt dat dit het beste vlees/brood/leer is, dan zal het wel zo zijn.” Voor die slager is dit een hele comfortabele positie. Je ziet hem als expert.

Hij kan je in feite alles aansmeren. Helemaal als hij zo goed weet te onderbouwen waarom je een bepaalde keuze zou moeten maken. Of als hij goed alle voor- en nadelen weet te verwoorden.

Als ondernemer wil je dat jouw klanten je zien als autoriteit. Jij kunt ze alles vertellen over welke fiets het beste bij ze past of welke kaas ze het lekkerst zullen vinden. Hoe bereik je dat?

Onderbouw je autoriteit

Het werkt goed als je duidelijk maakt wie jou nog meer als autoriteit beschouwen. Laat zien bij welke verenigingen je bent aangesloten, welke keurmerken je hebt of welke awards je hebt gewonnen.

Hoe slim is het om als wijnhandelaar de wereld in te slingeren dat je tweede bent geworden op het Nederlands Kampioenschap wijnproeven? Het is misschien niet de eerste plaats, maar je bent wél de beste van jouw provincie. Veel wijnliefhebbers rijden graag een paar kilometer extra om hier advies in te winnen.

Laat zien wat je weet

Deel je kennis. Dat kan in de winkel door een goed advies, maar ook online. Zo heb ik laatst een boeket besteld bij Bloomon. Dat wordt geleverd in een leuke verpakking. Maar ook met een mooi boekje vol tips. Daarin staat op welke manier je de bloemen moet schikken en het geeft een paar handige tips om de bloemen zo lang mogelijk mooi te houden.

Zoiets kun je natuurlijk ook doen als bloemist. Stop een fancy flyer bij dat boeket met tips over de verzorging. Promoot als groenteboer elke week een groente van het seizoen, met twee makkelijke recepten. Of gebruik de huis-aan-huis-folder niet alleen om de aanbiedingen te communiceren, maar deel ook leuke tips en weetjes.

Waarom zien jouw klanten jou als expert?