marketingdenken.nl

Wees niet de dertiende in het dozijn

De marketingacties vliegen je om de oren. Elke ondernemer doet er alles aan om zijn nieuwe assortiment of ludieke actie te promoten. Hoe val jij nog op tussen dit marketinggeweld? Met deze tips gaat dat lukken.

Stap in de spotlights
Omdat steeds ‘meer van hetzelfde’ is, kijken mensen niet langer naar alleen de kwaliteit. Er zijn tenslotte talloze fotografen/groenteboeren/bloemisten/fietsenwinkels die goede kwaliteit leveren. Het komt er op aan met wie je een klik hebt. Laat dus wat van jezelf zien. Zorg voor een persoonlijke noot in jouw communicatie. Een mooi voorbeeld vind ik Den Eelder. Zuivelfabrikant en familiebedrijf, dat is ook precies wat de website uitstraalt.

 

Houd koers
Wat kenmerkt jouw bedrijf? Waarmee onderscheid jij je ten opzichte van de concurrentie? Maak dat mensen je herkennen en dat ze weten waar jouw bedrijf voor staat. Geen moeilijke uitleg, maar heldere boodschappen. Althans in eerste instantie. Als je een ingewikkeld verhaal te vertellen hebt, doe dat dan niet op de homepage van je website. Bedenk waar jij voor staat, wie jouw doelgroep is en hou daar aan vast. Maar wees niet bang om dit zo nu en dan eens kritisch onder de loep te nemen en eventueel aan te passen.

 

Trouw en tevreden
De beste manier van marketing is mond-tot-mond-reclame. Je wilt dat er goed over jouw bedrijf gesproken wordt, en de mensen die dat moeten doen zijn jouw bestaande klanten. Besteed je daar eigenlijk wel genoeg aandacht aan? Zij verdienen echt wel wat extra aandacht. Dat kan met leuke kortingen, speciale koopavonden voor trouwe klanten of een presentje als mensen vijf jaar bij jou in het bestand staan. Lees hier hoe jouw klanten vaker terugkomen.

 

Blijf vernieuwen  
En hou de buitenwereld op de hoogte van jouw nieuwe activiteiten. En dan bedoel ik niet alleen dat nieuwe assortiment, maar ook die nieuwe winkelpui, of frisse kleur op de muur. Werk je altijd met langlopende aanbiedingen? Probeer eens om elke week met een nieuwe aanbieding te komen. Dat is meteen een reden voor een Facebookpost of berichtje in jouw nieuwsbrief. Of laat via een folder weten wat de acties voor de komende maand zijn. Met extra korting voor klanten die de special coupon meenemen naar de winkel. SWAP fiets bewijst dat ook in de verzadigde markt van de fietsenwinkels nog plek is voor een nieuw businessmodel. Er is altijd wel iets te verzinnen. Kijk ook eens naar andere branches voor nieuwe ideeën. Of naar concurrenten. Want pas als je weet wat jouw grootste concurrenten doen, kun jij het anders aanpakken.