niet alleen zichtbaar zijn maar ook blijven

Niet alleen zichtbaar zijn, maar ook blijven. Zo doe je dat.

Je runt je bedrijf al een aantal jaar met succes. Je doet wel wat marketing-dingetjes en dat loopt best prima. Maar je hebt het idee dat er meer uit te halen valt. Hoe pak je dat aan? Stel jezelf de volgende vragen eens.

 

Je runt je bedrijf al een aantal jaar met succes. Je doet wel wat marketing-dingetjes en dat loopt best prima. Maar je hebt het idee dat er meer uit te halen valt. Hoe pak je dat aan? Stel jezelf de volgende vragen eens.

 

Wat maakt jou uniek?

Waar ligt de specialiteit van het bedrijf? Waarom kiezen klanten voor jou? Waarin onderscheid jij jezelf van de concurrentie? Wanneer je dit laat zien in al je marketing-uitingen, heb je meer kans om op te vallen tussen je concurrenten. Vertel je eigen persoonlijke verhaal. Alleen dan leren jouw klanten je kennen. Mensen kopen tenslotte sneller van een bekende.

 

Zit je wel op het juiste kanaal?

Bereik je online de mensen die je wilt bereiken? Leg je focus op één specifiek kanaal zodat je eerder interactie hebt met je volgers. Als je eenmaal een kanaal hebt gekozen, plaats dan regelmatig wat en reageer af en toe. Hoe actiever je bent op social, hoe beter zichtbaar je bent voor jouw volgers. Lees hier meer over de populairste social media kanalen van dit moment en op welk kanaal je wie bereikt.

Als we kijken naar een heel ander medium, de papieren huis-aan-huis folder (die ook online te bekijken is), heeft deze meer invloed dan je denkt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de folder een belangrijke invloed heeft bij aankoopbeslissingen en de lezer vaak aanzet tot actie. Zo zet je een folder effectief in.

 

Leest jouw doelgroep je berichten wel?

Neem eens wat recente berichten onder de loep. Sluit de inhoud van jouw video’s bijvoorbeeld wel aan op je doelgroep? Wat wil je bereiken met het delen van foto’s?

Stel: je hebt een autogarage en bent de voordeligste als het gaat om de APK. Je wilt met jouw berichten meer klanten trekken naar de autogarage. Je deelt momenteel vaak berichten over de nieuwste auto’s, terwijl je geen auto’s verkoopt. Je repareert ze alleen . Zo krijgen je volgers wellicht een verkeerd beeld van jouw zaak.  

Maar wat werkt dan wel? Schrijf bijvoorbeeld een blog over de meest voorkomende autoschades of tips om je auto winterklaar te maken. Je helpt de lezer verder en laat zien dat jij vakkennis hebt. Vervolgens deel je het blogartikel op je social media kanalen. Maar wijs klanten ook het bestaan van jouw blog in de winkel, en noem het in advertenties. Maak het zo zichtbaar mogelijk.

 

Hoe kun je vernieuwen?

Blijf vernieuwen. Niet alleen in assortiment en winkelinrichting. Ook in manieren van communiceren en reclame maken. Verstuur jij al een online nieuwsbrief? Werk je wel eens met kortingsbonnen in de folder? Kun je misschien eens een leuke mailing opzetten waarbij je een sample meestuurt? Of stuur een zak mee met het folderpakket, die klanten in de winkel kunnen komen vullen.  

 

Wanneer ga jij aan de slag met deze tips?