durex vloerreclame

Inspirerende vormen van toiletreclame (deel 1 van 2)

Bij het maken van reclame op locatie denken we al snel aan drukbezochte winkelstraten, stadscentra en stations. Maar de meest effectieve locatie zien we misschien wel over het hoofd. Het toilet. Het is een van de laatste plaatsen waar we niet worden afgeleid door andere media of gesprekken. Onderzoek wijst uit dat we gemiddeld bijna één minuut op het toilet doorbrengen. In tegenstelling tot traditionele reclame vinden we toiletreclame niet irritant, maar juist opvallend en komisch. Wij nemen je mee langs een aantal inspirerende vormen van toiletreclame. Hoe gekker, hoe beter. En nee, daartoe behoren de bekende panels niet.

 

 

 

1. Opgepast! Vloerreclame kan glad zijn!

Altijd goed opletten als je het toilet binnenloopt: de vloer kan nat zijn en je wilt niet uitglijden. Ook wil je niet in andermans urine staan en geef je natuurlijk de voorkeur aan de meest schone ondergrond. Even goed positioneren en klaar om te gaan. Het valt voor bedrijven niet mee om de vloer te gebruiken voor reclamedoeleinden. Want hoe koppel je je bedrijf aan de vloer van een openbaar toilet? Het vergt enige creativiteit en daar wist Durex wel raad mee. Voor de privacy van de bezoeker had het leuk geweest als ze de muurtjes meteen wat breder hadden gemaakt.

durex vloerreclame

 

2. Toilet papier voor het verwerken van een grote boodschap

Even opmerkelijk als dubieus, maar zeker effectief als marketingconcept. Rest nog wel de vraag op welke manier je je identiteit of bedrijf wilt koppelen aan iets waar we onze billen mee afvegen. Lukt dat? Of heb je hulp nodig? Als de uiting eenmaal op papier staat, dan valt het niet mee om deze grote boodschap te negeren. Voor toiletpapier producent Sik Soft is het iets gemakkelijker om haar identiteit te koppelen aan deze vorm van toiletreclame. Succes met het verwerken van deze opmerkelijke boodschap…

toiletpapier

 

3. Goed richten in de urinoir!

Toiletteren doe je dagelijks en is noodzakelijk. Er zijn genoeg bedrijven die het bezoek aan het toilet leuk willen maken. Misschien herinner je je de plasstickers nog wel. Vroeger als doel om netjes in het potje te plassen, maar tegenwoordig voor reclamedoeleinden. De sticker is vervangen door een matje en vaak zelfs uitgebreid met een spelletje. Ken je de Ur-In-Goal? Het valt niet mee om te missen, maar leuk is het wel.

urinoir

 

4. Kan je jezelf spiegelen aan deze vorm van reclame?

Spiegels zijn voor veel bedrijven inzetbaar als reclamekanaal. Ze hangen vrijwel altijd bij de wasbakken. Na het plassen, handen wassen. Wie is er niet groot mee geworden? Je kunt niet om de spiegels heen. Zoals je ziet heeft zonnebrillen merk Pride op een creatieve manier reclame gemaakt voor een (nieuw model) zonnebril met spiegelglazen. Hoe toepasselijk!? Door technologisering zijn er tegenwoordig ook digitale interactieve reclamespotjes te zien via de spiegels.

 

spiegel urinoir

 

5. Afschrikkende zeepdispenser voor blijvende herinnering

Je ziet het niet vaak, bedrijven die reclame maken via de zeepdispensers. Ook hier weer het probleem van identiteit koppelen aan het product. Kleenex is een bedrijf die dat, in samenwerking met een marketingbureau, wel deed. En met succes. Maar of mensen ook daadwerkelijk gebruikmaakte van de zeep is twijfelachtig. Wat wel zeker is, is dat de uiting zeker herinnert zal worden. En laat dat nou net het doel zijn. De boodschap: “Ben je snotverkouden? Kleenex is een goede hulp bij een verstopte neus”.

zeepdispenser

 

Leuk al die voorbeelden, maar waarom is toiletreclame zo populair?

Toiletreclame is populair omdat het breed inzetbaar is, zoals bij sportscholen, universiteiten, bioscopen en cafés. Uitingen zijn vaak prettig, niet storend, opvallend en komisch. Toilet reclame heeft een 1-op-1 contact met bezoekers. Bovendien biedt toiletreclame segmentatie mogelijkheden op basis van geografie (landelijk, regionaal of lokaal), leeftijd (iedere uitgaansgelegenheid trekt een eigen publiek), geslacht (heren- of damestoilet) en interesses (poster met sportproduct bij sportvereniging). En innovatieve technologieën brengen extra mogelijkheden. Waar eindigt het? Wie zal het zeggen.

 

Dus toiletreclame kent alleen voordelen en geen nadelen?

Er zijn, net als bij alle andere vormen van reclame, ook kanttekeningen bij toiletreclame. Met toiletreclame bereik je bijvoorbeeld voornamelijk actieve jongeren, volwassenen en ouderen. Is je doelgroep niet buitenshuis actief, dan is toiletreclame niet efficiënt. Bovendien moet je er wel rekening mee houden dat je reclame op het toilet hangt. Dit kan een humoristische link veroorzaken, het overigens geen afbreuk aan je imago hoeft te doen. De meeste bedrijven spelen hier goed op in, zoals uit de voorbeelden ook naar voren is gekomen.

jeroen van der zwet

Over de auteur Jeroen van der Zwet

Ik ben werkzaam als SEO specialist/content marketeer bij www.promoboer.nl en www.jmpromotions.nl. Naast mijn algemene werkzaamheden, schrijf ik zo af en toe blogs over marketing gerelateerde onderwerpen waarvan ik denk dat mensen het leuk vinden!