toiletreclame

Inspirerende vormen van toiletreclame deel 2

Eerder namen we je mee langs inspirerende vormen van toiletreclame (deel 1 van 2) en deze week gaan we verder met het laatste deel. We vertelden dat toiletreclame een van de meest effectieve vormen van reclame is. Het is een van de laatste plaatsen waar we niet worden afgeleid door andere media of gesprekken. Een toiletbezoek duurt gemiddeld bijna één minuut en dat biedt adverteerders de mogelijkheid om de aandacht te trekken. En dat lukt vaak beter met een creatieve uiting, dan een uiting waar we aan gewend zijn. We nemen je mee langs nog eens 5 inspirerende vormen van toiletreclame.

1. Als je het doet, doe het dan goed: reclame op de muur

Juist op het moment dat je denkt dat het niet gekker kan, dan kan het blijkbaar toch nog gekker. Muurreclame is dan niet eens zo bijzonder, maar als je werkelijk alle muren bestrijkt met een reclame uiting dan is het toch op z'n minst opmerkelijk. De wijze waarop Nintendo de release van een nieuwe Braingame had aangekondigd overtreft alle vormen van toiletreclame dit we tot nu toe genoemd hebben. Als je het doet, doe het dan goed. Vrijwel niemand kan om deze uiting heen, zelfs kleurenblinden niet.

marketingdenken.nl toiletreclame op muur

2. Op deze toiletbril zit je net even lekkerder (en langer)

De meest letterlijke vorm van toiletreclame is een uiting via de toiletbril zelf. Het omhoog of omlaag doen van de toiletbril biedt bovendien de kans om een verassingseffect toe te voegen. Neem bovenstaand voorbeeld uit het stadion van een voetbalclub uit Zweden. Daar werden bezoekers eerst verblijd met het logo van hun favoriete voetbalclub en bij het omhoog doen van de bril kreeg men de andere boodschap te zien. De boodschap: wil je tijdens het toiletteren niets van de wedstrijd missen, download dan de applicatie voor een live verslag.

marketingdenken.nl toiletreclame

3. Ook de handdroger blijft niet onbenut…

Na het plassen, handen wassen. En het liefst nog even drogen met de automatische handdroger. Het zal je langzamerhand niet meer verbazen, want ook het apparaat om de handen snel te drogen blijft niet vrij van reclame. Creativiteit is wel vereist, maar daar wist hete sauzen producent Wolf wel raad mee. Waarschijnlijk een herkenbaar beeld voor velen en daardoor zal je je de uiting snel herinneren.

marketingdenken toiletreclame handendroger

4. Reclame maken met toiletblokjes? Waarom niet!

Er zijn zelfs bedrijven die reclame maken via verfrissende toiletblokjes. En nee, dat zijn niet de producenten van de blokjes zelf. Het bedrijf in het voorbeeld pakte het veel creatiever aan. Was je zo nieuwsgierig wat die boodschap was? Dan moest je de QR-code scannen. Na het scannen werd je met je neus op de feiten gedrukt: je telefoon bevat meer bacteriën dan een toilet. Hoe zou dat toch komen?

marketingdenken.nl toiletreclame op geurblokjes

5. Papierdispenser

Het World Wildlife Fund (in Nederland het Wereld Natuur Fonds) is een wereldwijd opererende organisatie voor bescherming van de natuur. Op allerlei manieren proberen zij mensen te laten beseffen dat het redden van de planeet begint met het besparen van papier. Ze lieten een standaard papierdispenser omtoveren tot een communicatiemiddel. De boodschap: het voortbestaan van het tropisch regenwoud in Zuid Amerika is direct verbonden met wat mensen aan papier consumeren.

 

marketingdenken toiletreclame op papier

 

Leuk al die voorbeelden, maar waarom is toiletreclame zo populair?

Toiletreclame is populair omdat het breed inzetbaar is, zoals bij sportscholen, universiteiten, bioscopen en cafés. Uitingen zijn vaak prettig, niet storend, opvallend en komisch. Toilet reclame heeft een 1-op-1 contact met bezoekers. Bovendien biedt toiletreclame segmentatie mogelijkheden op basis van geografie (landelijk, regionaal of lokaal), leeftijd (iedere uitgaansgelegenheid trekt een eigen publiek), geslacht (heren- of damestoilet) en interesses (poster met sportproduct bij sportvereniging). En innovatieve technologieën brengen extra mogelijkheden. Waar eindigt het? Wie zal het zeggen.

Dus toiletreclame kent alleen voordelen en geen nadelen?

Er zijn, net als bij alle andere vormen van reclame, ook kanttekeningen bij toiletreclame. Met toiletreclame bereik je bijvoorbeeld voornamelijk actieve jongeren, volwassenen en ouderen. Is je doelgroep niet buitenshuis actief, dan is toiletreclame niet efficiënt. Bovendien moet je er wel rekening mee houden dat je reclame op het toilet hangt. Dit kan een humoristische link veroorzaken, het overigens geen afbreuk aan je imago hoeft te doen. De meeste bedrijven spelen hier goed op in, zoals uit de voorbeelden ook naar voren is gekomen.

jeroen van der zwet

Over de auteur Jeroen van der Zwet

Ik ben werkzaam als SEO specialist/content marketeer bij www.promoboer.nl en www.jmpromotions.nl. Naast mijn algemene werkzaamheden, schrijf ik zo af en toe blogs over marketing gerelateerde onderwerpen waarvan ik denk dat mensen het leuk vinden