Inspiratie: 4 succesvolle Nederlandse reclamecampagnes

Inspiratie: 4 succesvolle Nederlandse reclamecampagnes

Natuurlijk wil iedere ondernemer succesvolle reclamecampagnes maken. Maar het is niet vanzelfsprekend dat iedere campagne een goede is. Soms moet je iets nieuws proberen om erachter te komen of het jouw doelgroep aanspreekt. Ben niet bang om een gokje te wagen. Bij ondernemerschap hoort nou eenmaal onzekerheid. Wanneer je een beslissing neemt, is de uitkomst nooit 100% zeker.

Lees hier concrete tips om jezelf te onderscheiden

Hieronder bespreken we een aantal succesvolle Nederlandse marketingcampagnes ter inspiratie. 

Lidl Brown Bag

Een parodie is een grappige nabootsing van een ander werk waar originele elementen in terugkomen. Lidl deed dit met George Baker's Little Green Bag en kwam met de Lidl Brown Bag commercial. Bekijk hier het resultaat:

Negatieve publiciteit is ook publiciteit

Afgelopen februari kon je bijna niet om de campagne van Suitsupply heen. Mannen in pak die innig met elkaar op de foto’s staan, kwamen groot in het nieuws. Het merk wilde een keer wat anders laten zien dan de standaard man-vrouw foto. De negatieve reacties, vernielde posters in bushokjes, een groot verlies aan volgers op social media en klanten, nam SuitSupply voor lief. Want wat ze daarnaast kregen was aandacht. 

Aandacht voor diversiteit. Ze waren een aantal weken het gesprek van de dag, kregen juist weer nieuwe klanten op bepaalde plekken in Nederland en kregen online volgers erbij. Zo zie je maar weer dat negatieve publiciteit ook genoeg positieve reacties kan opleveren.

Nederlandse video gaat internationaal

Het is misschien geen echte reclameboodschap, maar wel een mooi voorbeeld van een video die viral gaat. Het filmpje was onbedoeld toch reclame voor Nederland. Arjen Lubach, bekend van zijn eigen late night talkshow, stelde Nederland aan president Trump voor op een ludieke manier. Of deze video succesvol was? Hij is de hele wereld overgegaan en is daarbij de meest gedeelde video uit Nederland met maar liefst 11 miljoen views.
 

De digitale kookhulp

Sta jij ook iedere week inspiratieloos in de supermarkt? Albert Heijn maakt het je tegenwoordig een stuk gemakkelijker. Deze winkelketen heeft nu namelijk een chat robot via Facebook messenger en Whatsapp die dagelijks voor je klaarstaat. De chatbot beantwoordt allerlei kookvragen en het helpt je zelfs met menu-ideeën.

De oorsprong van dit idee ligt in een reclamecampagne uit 2015. Voor dringende kookvragen over het kerstdiner kon je via Whatsapp Albert Heijn om hulp vragen. Hier zie je de bijbehorende video:

Durf jij risico te nemen met de kans op een succesvolle reclamecampagne?