Aan de slag met marketing doelgroep in beeld

Aan de slag met marketing - doelgroep in beeld

Elke ondernemer pakt marketing op een andere manier aan. Vanuit gevoel, gedreven door de waan van de dag of aan de hand van een goed doordacht plan. Dat laatste klinkt geweldig, maar is vast veel werk. Of toch niet?

In zeven stappen leggen we uit hoe je zo’n plan in elkaar zet. Dit is stap twee: jouw doelgroep vinden.

Begin met de vraag: wie wil ik bereiken? En roep niet meteen: ‘Iedereen!’ want dat is onzin. Als bakker in Bartlehiem hoef jij echt geen klanten in Klundert te bereiken. En als jouw webshop benodigdheden voor bloemisten verkoopt, heb je niets aan een wiskundige die jouw website bezoekt. Tenzij diegene getrouwd is met een bloemist ...

Interesses

Heb je een bestaande klantenkring, bekijk dan eens wat jouw klanten gemeen hebben. Natuurlijk komen ze allemaal in jouw winkel, maar misschien hebben ze meer interesses die overeenkomen.

Daar kun je op verschillende manieren achter komen. Zo kun je het direct vragen aan mensen in de winkel, maar ook social media profielen van jouw volgers leveren waardevolle informatie op. Misschien zie je wel dat veel van jouw volgers ook geïnteresseerd zijn in foodblogs en koken. Zou het dan bij jou zaak passen om daar iets mee te doen? Een evenement organiseren waarbij je een kok uit de omgeving uitnodigt om live te komen koken. Of een wedstrijd opzetten, de winnaar krijgt een uitgebreide kookworkshop. 

Om die interesses te achterhalen, kun je natuurlijk ook een enquête houden. Bedenk goed hoe je dat wilt aanpakken. Informeer je er eens naar tijdens de koffie met de buurvrouw of pak je juist wat groter uit? Bijvoorbeeld met een enquête onder ontvangers van je nieuwsbrief of mensen die jouw Facebook-pagina liken. Google Forms maakt het heel makkelijk een enquête uit te sturen. Of ga je voor gedegen onderzoek en neem je een professional in de arm? 

Segmenteren

Bij het bepalen en segmenteren van jouw doelgroep heb je te maken met veel factoren. Niet alleen interesses, maar ook leeftijd, woonplaats, manier van wonen (koop of huur) of gezinssamenstelling kunnen van belang zijn. 

Zit jouw broodjeszaak in een studentenwijk? Dan is de kans groot dat je de doelgroep online bereikt. Zet je Instagram kanaal eens in om dat ontbijtje to go lokaal te promoten. Met een speciale studentenkorting uiteraard.

Huis-aan-huis-adverteren is bijvoorbeeld een goed middel om een zo’n groot mogelijke doelgroep te bereiken in de directe omgeving van jouw winkel. Maar als jouw tuinmeubelzaak in een wijk met veel flats staat, moet je daar nog eens over nadenken. Hier lees je meer over het segmenteren van doelgroepen voor folderverspreiding

Het kan natuurlijk ook zijn dat je minder locatiegebonden bent. Dat mensen speciaal omrijden voor jouw product of dienst. Dat heeft grote invloed op jouw marketingstrategie. Want de klanten die van verder weg komen, wil je ook op de hoogte houden van aanbiedingen. Dan kan een combinatie van online adverteren en adverteren in print juist heel goed werken.

Hoe zit dat bij jou? Heb jij jouw doelgroep goed in beeld?
 

profielfoto-yuri-goossens

Yuri Goossens, Manager Marktmanagement bij Spotta