Aan de slag met marketing doelstellingen bepalen

Aan de slag met marketing - doelstellingen bepalen

Elke ondernemer pakt marketing op een andere manier aan. Vanuit gevoel, gedreven door de waan van de dag of aan de hand van een goed doordacht plan. Dat laatste klinkt geweldig, maar is vast veel werk. Of toch niet?

In zeven stappen leggen we uit hoe je zo’n plan in elkaar zet. We starten bij het begin. Stap 1: doelstellingen bepalen.

Waarheen?

Je wilt wat meer aan marketing doen. Want alleen dat reclamebord bij de plaatselijke voetbalvereniging lijkt niet veel op te leveren. Om een goede start te maken met marketing moet je goed voor ogen hebben wat je wilt bereiken. Waar werk je naar toe? Wat is je doel?

Dat kan vanalles zijn. Naamsbekendheid generen voor je winkel. Klanten attent maken op de laatste aanbiedingen. Meer omzet halen uit nieuwe klanten of juist uit bestaande klanten. Of een nieuw assortiment onder de aandacht brengen.

Waarom?

Waarom moet je eigenlijk doelen bepalen? Het gaat nu toch ook goed zonder die doelen? Natuurlijk zal dat best werken. Maar als jij vooraf bepaalt wat je wilt bereiken, heb je meer houvast. Dan kun je makkelijker bepalen of wat je bedenkt echt iets toevoegt. Je kunt ergens naar toe werken en bepalen of je goed bezig bent. En probeer er ook een deadline aan te hangen om jezelf daadwerkelijk in beweging te krijgen. 

Die doelstellingen zijn je vertrekpunt. Vanuit daar bekijk je wat je kunt doen om dat te bereiken. Elke doel bereik je namelijk met andere middelen. Die advertentie in het huis-aan-huis-blad is prima voor je naamsbekendheid, maar het levert over het algemeen geen inschrijvingen voor de e-mailnieuwsbrief op. Daar heb je weer een andere aanpak voor nodig.

Aan de slag!

Maak het jezelf niet te moeilijk. Doelstellingen hoeven echt geen ingewikkelde formuleringen met percentages te zijn. Het kan ook gewoon zijn: ik wil mijn klanten laten weten dat ik een nieuw assortiment heb.

Aan de slag dus. Neem koffie en ga zitten, al is het maar een half uurtje. Als ondernemer weet jij goed wat je wilt bereiken en dus wat jouw doelstellingen zijn. Neem de tijd om ze zo helder mogelijk te verwoorden. En dan heb je deze eerste stap al genomen. Zo moeilijk was het toch niet?

Denk nog even hier aan ...

  • Begin klein. Zet niet meteen in op dertig procent omzetgroei. Breng eerst die extra koopavond eens onder de aandacht. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt, kun je grotere doelen stellen. 
  • Wees realistisch. Als je social media inzet, verwacht dan niet meteen duizenden volgers en veel interactie. 
  • Zet strakke deadlines, anders gebeurt er niets. Want we weten allemaal dat van uitstel afstel komt.   
  • Laat je niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt. Bekijk kritisch wat je de volgende keer anders kunt doen.

Binnenkort vertel ik meer over stap 2. Succes met het bepalen van jouw doelstellingen!

profielfoto-yuri-goossens

Yuri Goossens, Manager Marktmanagement bij Spotta