Aan de slag met marketing - welk middel zet jij in_KL

Aan de slag met marketing - welk middel zet jij in?

Elke ondernemer pakt marketing op een andere manier aan. Vanuit gevoel, gedreven door de waan van de dag of aan de hand van een goed doordacht plan. Dat laatste klinkt geweldig, maar is vast veel werk. Of toch niet?

In zeven stappen leggen we uit hoe je zo’n plan in elkaar zet. Dit is stap drie: hoe kies je welk marketingmiddel je inzet?

Er zijn natuurlijk tal van manieren om marketing in te zetten. Dat gaat van een poster in de plaatselijke supermarkt tot online adverteren, advertentieruimte inkopen in print media, contentmarketing of een e-mail nieuwsbrief sturen. Maar wat kun je eigenlijk met een folder? En is dat niet een beetje achterhaald?

Grote doelgroep

Met de verspreiding van een folder bereik je een grote doelgroep in één keer. Maar het is geen ‘schieten met hagel’ zoals je misschien verwacht. We kunnen segmenteren aan de hand van postcodes. Daar zijn sociaal-demografische gegevens aan gekoppeld. In een bejaardentehuis woont bijvoorbeeld een ander type mensen dan in een Vinex-wijk.

Hierdoor kun je verschillende folders naar verschillende doelgroepen sturen. Flatbewoners  hebben niet zoveel aan een complete tuinset, maar je maakt ze misschien wel blij met een aanbieding voor bloembakken en potgrond. Dan kun je die folder met tuinsets juist in de wijk met eengezinswoningen verspreiden. Zo is jouw folder relevant. 

Even een bakkie doen...

… en meteen door de folders bladeren. Kijken of er nog iets leuks tussen zit. 42% van de folderlezers bekijkt de folders ter ontspanning. 

Deze manier van reclame is minder vluchtig dan veel andere reclame-uitingen. Mensen gaan er echt voor zitten. Zo kom je als adverteerder in de wereld van jouw klant.

Actie

Met een folder kun je mensen aanzetten tot actie. Zowel online als offline. Deel in de folder bijvoorbeeld een unieke actiecode waarmee de klant korting krijgt op een online bestelling. 
Of geef winkelbezoekers een kleinigheidje tegen inlevering van de kortingscoupon uit de folder. Op deze manier zie je hoeveel mensen bereid zijn iets met jouw merk te doen. 

Uit onderzoek blijkt dat 81% van de folderlezers in actie komt nadat ze een aanbieding in een folder hebben gezien.

Inspiratie

Een folder hoeft echt niet alleen maar de laatste aanbiedingen op te sommen. Het kan ook een inspiratiebron zijn. 35% van de folderlezers bekijkt de folders met die reden. Deel bijvoorbeeld tips over woninginrichting of goede manieren om je huisdieren te ontvlooien. Deel jouw kennis, laat mensen zien dat je niet alleen producten wilt verkopen, maar ook bereid bent hen iets te geven. Daarmee vergroot je de loyaliteit van je klanten.

profielfoto-yuri-goossens

Yuri Goossens, Manager Marktmanagement bij Spotta