Conversie sneaker

Zet je websitebezoeker aan tot actie - tips!

Logisch dat je bij conversie aan schoenenmerk Converse denkt, maar het is toch echt wat anders. Conversie is het uitvoeren van een bepaalde actie door een websitebezoeker.

Bijvoorbeeld het moment wanneer hij of zij zich inschrijft voor de nieuwsbrief, overgaat tot aankoop of een informatie-aanvraag doet. Wil je meer actie op je website en wil je van je bezoekers klanten maken? Lees dan de volgende tips.

Van goede kleurkeuze tot klant

Heeft kleurgebruik op je website invloed op het gedrag van mensen? Er is veel onderzoek gedaan naar wat de beste kleur is om klanten aan te trekken en het antwoord is heel simpel: er is geen universele beste kleur. 

Gebruikt jouw concurrent veel rood? Dan is dit niet automatisch voor jou ook een goede keus. Test daarom altijd verschillende kleuren om te kijken wat jouw klanten het meest aanspreekt. 

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een button op je website het beste werkt wanneer deze heldere primaire en secundaire kleuren bevat - rood, groen, oranje, geel. Hij hoeft niet perse mooi te zijn, als hij maar opvalt, zodat websitebezoekers erop gaan klikken. 

Ook offline, gewoon in de winkel zie je dit duidelijk. Let maar eens op het kleurgebruik in een willekeurige winkel tijdens de uitverkoop.

Speel een psychologisch spelletje

Er zijn verschillende manieren om consumenten voor de gek te houden. Bijvoorbeeld behoefte creëren door bij je producten op je website de voorraad te vermelden. Het blijkt namelijk dat wanneer producten schaars zijn, de twijfelende consument ineens wel tot aankoop overgaat. 

Meer weten over hoe je jouw klant kunt beïnvloeden in je winkel? In deze serie blogs gaan we daar dieper op in.

Werkt jouw website goed op mobiel?

Een website die goed werkt op smartphones en tablets zorgt voor een beter zoekresultaat in Google. Tegenwoordig vindt meer dan de helft van het internetgebruik plaats via mobiel of tablet. Het online verkeer via mobiel blijft groeien en mensen doen steeds vaker aankopen via hun mobiel. Een responsive website is dus een must. Check hier meteen even of je website al mobielvriendelijk is. 

Reviews

Meer dan de helft van de consumenten leest eerst reviews voordat zij een beslissing nemen over hun aankoop. Ze vinden het fijn geholpen te worden bij het maken van de juiste beslissing. Ze vertrouwen eerder wat een mede-consument vertelt, dan wat het bedrijf of product aan informatie geeft. 

Zorg er dus voor dat de klant bij aankoop van een product de vraag krijgt om een beoordeling te geven. Maak het ze zo makkelijk mogelijk en beloon ze ook, door bijvoorbeeld iedere maand onder de reviewers iets te verloten. 

Staat er een keer een slechte review tussen? Reageer hier dan op, want een slechte review heeft juist een positief effect op de betrouwbaarheid van de beoordeling. Je creëert vertrouwen, voorkomt een slechte online reputatie en zorgt dat jouw potentiële klant vaker overgaat tot aankoop.

Met welke tip ga jij aan de slag?