Waarom netwerken belangrijk is en waar je moet beginnen

Waarom netwerken belangrijk is en waar je moet beginnen

De gouden tip voor iedere ondernemer: ga netwerken. Zorg voor een groot en waardevol netwerk. Zo’n netwerk is om verschillende redenen belangrijk.

In dit artikel vertel ik je waarom het netwerk zo belangrijk is. Maar om je alvast een voorproefje te geven mijn drie favoriete redenen om te gaan netwerken:

  1. Je bouwt een reputatie op
  2. Je verbetert je sociale skills
  3. Het biedt nieuwe kansen

Als je het goed aanpakt is netwerken niet alleen heel effectief voor jouw onderneming. Het is ook nog eens heel leuk. Laten we eens dieper inzoomen op het belang van een goed netwerk om daarna te kijken waar je moet beginnen.

Succes door mijn netwerk

Mijn eigen bedrijf kende een vliegende start door mijn netwerk. De jaren voor de start heb ik hard gebouwd aan mijn netwerk. Op verschillende plekken zocht ik naar mensen waar ik vroeger mee heb samengewerkt of mee in de klas heb gezeten. Gewoon, om te zien wat er van ze geworden was en om ze op de hoogte te houden van mijn carrière. 

Nooit was het mijn bedoeling om mijn netwerk zakelijk in te zetten, maar toen ik voor mezelf begon leek het wel een heel logische stap. De eerste opdrachten voor mijn marketingbureau haalde ik uit mijn netwerk. En ook de jaren daarna heb ik veel profijt gehad van mijn goed bijgehouden netwerk.

Van visitekaartje naar LinkedIn

Ik heb ze volgens mij nog wel ergens in de kast staan. Van die mooie mappen vol visitekaartjes. Een verzameling van vroeger. Af en toe blader ik er nog wel eens doorheen. Het had wel wat zo’n verzameling van kaartjes. Een netwerk in een map.

Op een gegeven moment ging ik LinkedIn serieuzer gebruiken. Alle visitekaartjes gingen naar LinkedIn. Daar had ik voortaan een online verzamelbak van al mijn zakelijke contacten. Super handig!

Van offline naar online

Ik ga regelmatig naar netwerkevents. Netwerkborrels, -ontbijten, seminars en andere vormen van kennisdeling. Daar spreek ik vaak nieuwe mensen. Mensen die interessant zijn voor mijn netwerk en om contact mee te blijven houden. Deze mensen voeg ik daarom toe aan mijn LinkedIn.

Dat is het grote voordeel van LinkedIn. Het maakt niet uit waar ik iemand leer kennen, ik kan de contacten allemaal ‘verzamelen’ op één plek. Andere voordelen;

  1. Mijn contacten zijn altijd up-to-date
  2. Mijn netwerk blijft op de hoogte van ontwikkelingen van mijn kant
  3. Ik kan de map met visitekaartjes opruimen

Het belang van netwerken

Het gaat er niet om wat je weet, maar wie je kent. Als ondernemer moet je het allemaal niet alleen willen doen. Het is fijn om op een goed netwerk terug te kunnen vallen.

Natuurlijk heb je niet van de een op de andere dag een netwerk. Daar zul je in moeten investeren en aan blijven werken. Hieronder een aantal tips om te starten met het opbouwen van jouw netwerk.

  • Maak een plan - Wat is je doel? Wanneer is het een succes voor jou? En waar wil jij graag gezien worden?
  • Wees proactief - Wacht niet af, maar stap op mensen af. Je zult het echt zelf moeten doen.
  • Volg je gevoel - Heb je het gevoel dat jouw gesprekspartner alleen maar geïnteresseerd is in zijn eigen verhaal? Neem dan netjes afscheid en ga verder met het volgende gesprek. 
  • Luister meer, praat minder - Wees zelf ook niet die persoon die alleen maar over zichzelf praat. Wees een luisterend oor voor jouw gesprekspartner.
  • Volg op - Eenmaal thuis na een netwerkbijeenkomst is het werk nog niet gedaan. Pak de visitekaartjes die je verzameld hebt en stuur jouw gesprekspartners een LinkedIn uitnodiging en bedank ze voor een fijn event. Wellicht een kop koffie binnenkort? 
Martijn Bloksma

Martijn Bloksma is co-owner van het Bossche full-service marketingbureau Brand New Journey. Als content strateeg is hij dagelijks bezig met content die sterke merken maakt.