Interview_met_Leemans_Schoenen

Interview: Leemans Schoenen

Leemans Schoenen is een familiebedrijf dat wordt gerund door Jacques en Simon Leemans. Zij hechten al ruim 120 jaar waarde aan kwaliteit, design en comfort. Leeman Schoenen bestaat uit 14 winkels, een Tamaris Store in Haarlem, een outlet in Hoofddorp en Amsterdam en een webshop. Hoe pakken zij dit aan? Aan het woord zijn offline marketing specialist Bianca Steijger en online marketing specialist Michiel de Rond.

Welke communicatiekanalen zetten jullie momenteel in?

Leemans Schoenen communiceert voornamelijk middels de winkels. Onze medewerkers zijn goed op de hoogte van alles wat er speelt en begrijpen de behoeftes van de consument. In 2011 zijn wij live gegaan met onze webshop en hier hebben wij een flinke groei in doorgemaakt. Wij merken dat consumenten zich steeds vaker online oriënteren en dat zij vervolgens offline de aankoop doen. Een ander voordeel van onze webshop is dat wij ook buiten ons ‘normale’ afzetgebied kunnen verkopen.

Ook zetten wij social media in. Met Facebook-campagnes behalen wij directe conversies, maar wij zetten dit medium voornamelijk in met het doel om mensen te informeren, adviseren en inspireren. Daarnaast zijn wij momenteel zeer actief op Instagram. Op beide socialmediaplatformen hebben wij diverse pagina’s. Wij merken dat de gemiddelde leeftijd van de Instagram-gebruiker steeds hoger wordt. Waar wij eerst enkel merken promootte die interessant zijn voor jongeren is dat aan het verschuiven.

Andere kanalen die wij inzetten zijn e-mailmarketing, blogs op onze website en advertenties via Google Adwords, Bing Ads en diverse shopping platforms.

Offline marketing is voor ons óók erg belangrijk. Onze doelgroep start bij vrouwen van 35+ en deze mensen zitten nog niet de hele dag op het internet. Hierdoor is het lokaal adverteren in kranten en het verspreiden van huis-aan-huis folders erg waardevol voor ons.

Zoals je kunt lezen hanteren wij een cross channel strategie. Juist de combinatie van offline en online kanalen is voor ons succesvol.

Hoe combineren jullie de communicatie in de fysieke- en de online winkels?

We proberen beide kanalen écht met elkaar te integreren. We hebben tablets en schermen in de winkels, zodat consumenten een product via de webshop kunnen bestellen indien ze niet voorradig zijn. Tevens is het fijn dat de klant ook andere modellen kan bekijken via de webshop.

Online communiceren wij ook informatie over de locaties van Leemans Schoenen. Bij een product krijg je real-time informatie over in welk filiaal dit product voorradig is. Veel mensen vinden het fijn om een product toch even vast te houden, te passen en de beleving mee te krijgen. Zo halen wij mensen over om naar een van onze winkels te gaan.

Sinds één jaar hebben wij een loyaliteitsprogramma. Zowel online als offline kan de klant hier gebruik van maken. Het voordeel voor klanten is dat ze punten sparen waarmee ze uiteindelijk sparen voor fikse kortingen op onze producten. De waarde van dit loyaliteitsprogramma is nu dus al erg groot, maar in de toekomst willen wij dit nog verder verbeteren. Denk hierbij aan het inspelen op de interesses van klanten en zo het voordeel voor de consument nog verder vergroten. 

Wat was dé reden om in 2011 ook een grote focus op online te gaan leggen?

Natuurlijk kun je niet achter blijven! Leemans Schoenen heeft een groot aantal winkels en zo ook een groot assortiment. Voor ons was dit dan ook een logische stap in de juiste richting. Als je nu in de schoenenbranche om je heen kijkt zijn er veel bedrijven zonder online focus in de problemen geraakt.

Hoe zorgen jullie ervoor dat ervaringen van consumenten zowel online als offline gelijk blijven?

Dit is uiteraard een grote uitdaging voor elk bedrijf. Wij proberen de informatie van de producten te allen tijde zo uitgebreid mogelijk te weergeven. Denk hierbij aan specifieke productinformatie, materiaal en foto’s van de producten. Verder versterken wij het via onze klantenservice, die graag antwoord geeft op vragen van klanten. Met extra service kunnen we de juiste ervaring aan de klant mee geven.

Wat zijn voor jullie de belangrijkste kanalen? En, waarom?

De combinatie van alle kanalen is voor ons het meest belangrijk. Door onze omnichannel strategie bereiken wij de successen die wij de laatste jaren hebben behaald en daarom is het lastig een bepaald kanaal als meest belangrijk aan te strepen. Alle kanalen zijn voor ons essentieel in dit succes.  

Zetten jullie momenteel huis-aan-huis bladen in binnen jullie communicatie?

Momenteel zetten wij dat voornamelijk in om nieuwe collecties te tonen. Rondom onze winkels verspreiden wij de huis-aan-huis folders, gesegmenteerd op bovenmodaal inkomen en een maximale reisafstand van 10 minuten. Voor ons is de inzet van huis-aan-huis folders een zeer interessante toevoeging in de mix. Offline resultaat meten is lastig, maar wij krijgen vanuit onze winkels enorm veel feedback binnen. Klanten die stromen gelukkig nog steeds binnen na het zien van onze nieuwe collectie.

Hoe zorgen jullie dat klanten tevreden zijn én terugkomen?

Wij stellen ons altijd klantgericht op, zowel online als offline. In onze winkels zorgen onze medewerkers voor de juiste service. 
Via onze webshop doen wij dat door de juiste informatie te bieden zodat de consument niet voor verrassingen staat. Zo proberen wij online onze klanten net zoveel aandacht te geven als wij dat in onze winkels doen. Zo sturen wij bij elke bestelling een handgeschreven bedankkaartje mee, waarop ook relevante aanbiedingen staan. Deze kleine onderdelen van onze online aanpak zorgen ervoor dat klanten sneller tevreden blijven.

Hebben jullie een afsluitende tip waar andere ondernemers van kunnen leren? 

Wees niet bang voor veranderingen en durf stappen te zetten. Toen wij in 2011 startte met de webshop waren wij ook niet zover als dat wij nu zijn. Alles gaat met kleine stappen en leermomenten. Wanneer je niet inspeelt op het veranderende koopgedrag van de consument blijf je stil staan in je ontwikkeling.