Net zo opvallen als de Lidl brown bag

Net zo opvallen als de Lidl Brown Bag

De commercial van Lidl Brown Bag met een parodie op George Baker's Little Green Bag vinden wij geweldig. Het doel was communiceren dat elke Lidl-winkel nu een afbakafdeling heeft voor verse, warme broodjes. Het is simpel, grappig en to-the-point. En slim in elkaar gezet: "Ik heet dan wel Baker, maar ik bak mijn broodjes niet zelf". Inmiddels kent iedereen de commercial. Wat kun je hier als MKB ondernemer van leren?

Natuurlijk heeft Lidl flink betaald om een creatief bureau en George Baker in te huren. Om de commercial te laten maken en verspreiden. Maar laat je hier vooral door inspireren en zet zelf zoiets opvallends in zonder de kosten te hoog op te laten lopen. Het zit 'm vooral in de creativiteit en de aanbieding. Uiteindelijk is het gewoon een bruine zak die huis-aan-huis is verspreid. En waarmee mensen vijf broodjes voor een euro konden halen. Ook jij hebt een aanbieding waarvoor mensen graag naar jouw winkel komen.

Zorg dat je opvalt met de feestdagen

Vooral met het oog op de feestdagen is dit het perfecte moment. De economie trekt aan en de verwachting is dat mensen dit jaar weer meer geld uitgeven rondom de feestdagen dan vorig jaar. Alleen hebben consumenten veel keuze en kennis door alle informatie die ze online kunnen vinden. Zorg dus dat je extra opvalt zodat ze hun geld bij jou uitgeven.

Maar liefst 43 procent van de Nederlandse huishoudens bepaalt het boodschappenlijstje aan de hand van folders in het folderpakket. Het is nog altijd een bewezen effectief middel om mensen naar je winkel te trekken. Nog gaver is het als je er extra beleving, interactie en functionaliteit aan kunt toevoegen. De Lidl Green Bag met een aantrekkelijke aanbieding is hiervan een mooi voorbeeld.

De zak van Sinterklaas

Nu de feestdagen eraan komen is zo'n zak dus een briljant idee. Het geeft letterlijk een zak-van-Sinterklaas-gevoel. Het doel is namelijk om mensen met de zak naar je winkel te laten komen om hem te vullen. Een aantal ideeën:

  • Kom op [dag & tijd] Sinterklaas een handje geven en vul de zak met zelf gekozen snoepjes.
  • Laat als groenteboer de zak vullen met snoepgroenten. Iedere ouder kent vast de snoeptomaten en snoeppaprika's. Een ideaal tegenwicht van al dat suiker.
  • Laat als bakker de zak vullen met tien Sinterklaaschocolaatjes voor de prijs van vijf.
  • Heb je een kinderkledingwinkel? Laat meisjes een glitterpanty bij een jurk uitzoeken en jongens Sinterklaassokken bij een broek of overhemd.
  • Heb je een koffietent? Nodig mensen uit een lekker koekje uit te zoeken bij een koffie to go.
  • Laat mensen nootjes scheppen voor bij de borrel als je een slijterij hebt.
  • Of een zak toastjes bij de kaasboer bij aankoop van een stuk kaas.
  • Of met popcorn als je in de bioscoop bent.
  • Laat de zak met een sixpack bedrukken en vullen met gezonde producten tot een maximaal bedrag. Gezond 2018 in.
  • Bedruk de zak met wat ideeën voor Sintcadeaus. Onderzoek wijst uit dat mensen geïnspireerd willen worden. Geef ze daar met de zak vervolgens korting op.
  • Of laat het een verrassing waarmee mensen de zak kunnen vullen. Nieuwsgierigheid steekt vaak de kop op.

Segmenteren + verrassen = actie

Je kunt heel gericht jouw uiting op de deurmat van je klant laten vallen. Door bijvoorbeeld alle meerpersoonshuishoudens binnen een straal van vijf kilometer van jouw winkel te selecteren. En als je de coverpositie kiest in het folderpakket ben je helemaal the man, want dan lig jij bovenop de stapel en dat valt lekker op. Door de segmentatie zorg je voor relevantie en door de verrassing roep je mensen op in actie te komen. Als je mensen een klein cadeau in het vooruitzicht stelt komen ze niet alleen sneller in actie. Ze zullen ook meer geld bij je uitgeven. Dat hoeft dus niet letterlijk een cadeau te zijn, het kan ook een aantrekkelijke korting zijn. Geloof ons, mensen worden hier hebberig van.

Probeer dit jaar dus eens een zak in het folderpakket.

 

Auteur

Denise van Iersel, Vice Versa Communicatie