Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn webwinkel

Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn webwinkel?

Je hebt een webwinkel. Alles klopt. Een frisse look. Toffe producten. Goede voorwaarden. Geen bezorgkosten. Alle betaalmogelijkheden. Toch zit je met je handen in het haar. De klanten blijven weg. Waar blijven ze? Hoe krijg je meer klanten naar jouw webwinkel? In deze blog zetten we een aantal aandachtspunten voor je op een rij.

Naamsbekendheid

De eerste stap is: naamsbekendheid opbouwen. Adverteren helpt. Dat kan bijvoorbeeld in een huis-aan-huiskrant. Bedenk een leuke welkomstaanbieding. Hiermee geef je mensen een reden om jouw webshop te bezoeken. Bied goede service en maak je beloftes waar. Als je zegt: vandaag besteld, morgen in huis. Zorg dan ook dat dat echt zo is. Zeker bij een eerste bestelling.

Online adverteren is ook aan te bevelen. Het leidt potentiële klanten direct naar je online winkel. Je kunt overwegen om te adverteren via Google of op social media. Hier lees je wat in jouw situatie goed werkt.

Netwerk

Maak gebruik van je bestaande contacten. Als je al een fysieke winkel hebt, informeer dan je bestaande klanten over de webshop. Ze blijven heus nog wel in de winkel komen, maar bestellen een product misschien ook wel eens online.

Heb je nog geen winkel? Schakel dan je moeder, BFF, buurman en oud-collega in. De beste promotie is mond-tot-mond-reclame.

Mobiel

Als ik een website niet goed kan bekijken op mijn telefoon, dan verbind ik daar onbewust de gedachte aan dat die ondernemer zijn zaken niet goed op orde heeft. Ik doe dan geen moeite meer om de website via mijn laptop te openen.

Ook Google vindt het belangrijk dat websites goed te lezen zijn op mobiel. In de ranking houden ze daar dus rekening mee. Check hier of jouw website goed leesbaar is op mobiele apparaten.

Vindbaar

Als mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam, is het wel zo handig dat die meteen bovenaan verschijnt in Google. Grote kans dat ze hem op pagina 3 en verder niet zien. Uit onderzoek naar zoekgedrag blijkt dat resultaten die bovenaan pagina 2 staan vaker worden bekeken dan de resultaten onderaan pagina 1.

Hoe hoog scoort jouw webshop in Google? Is jouw SEO (Search Engine Optimalisation) op orde? Hoe Google precies bepaalt welke website bovenaan geplaatst wordt in de zoekresultaten is niet bekend. Maar een paar punten gelden altijd:

  • Zorg voor goed, uniek beeldmateriaal van de producten.
  • Plaats content die relevant is voor jouw doelgroep, waar ze echt iets aan hebben.
  • Maak een goed leesbare tekst die informeert.

Lees hier hoe je online vindbaar wordt als ondernemer.

Social media accounts zijn ook goed voor je vindbaarheid. Als er veel activiteit is op de social accounts die aan jouw website gekoppeld zijn, is dat weer goed voor je positie in Google. En vergis je niet: ook social media worden als zoekmachine gebruikt.