Psychologie_in_de_winkel_schaarste_2

Psychologie in jouw winkel: het effect van schaarste

Psychologie? Daar weet ik toch niks van? Misschien niet, maar je maakt er wel gebruik van. Bewust en onbewust.

In een serie blogs bekijken we waarom klanten bepaalde keuzes maken. En belangrijker: hoe ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen. Dit keer hebben we het over schaarste.

Porto

We gaan naar Porto. Een weekje weg in het najaar. Op Instagram en Facebook zie ik regelmatig bekenden die deze Portugese stad bezoeken. Dat wil ik niet missen, daar wil ik ook heen. Een typisch gevalletje FoMO.

Dat staat voor Fear of Missing Out. Het is een begrip dat de laatste jaren gemeengoed is geworden. Vooral door social media ben je constant op de hoogte van wat jouw vrienden doen, hoe leuk ze het hebben op dat ene feest of hoe fantastisch de vakantie van de buurvrouw is.

Je wordt geconfronteerd met alle leuke dingen waar jij niet bij bent. En raakt misschien zelfs een beetje jaloers.

Aanbiedingen en impulsaankopen spreken dat gevoel van FoMO ook aan. Hier lees je waarom we daar zo gevoelig voor zijn.

Vliegen

Op naar Porto dus. Eerst maar eens een vlucht boeken.

Op de website van de luchtvaartmaatschappij zie ik real time hoeveel stoelen er nog beschikbaar zijn op deze vlucht. Dat zijn er niet veel meer, dus ik besluit meteen te boeken.

Ik had liever nog rustig verder gekeken om er zeker van te zijn dat ik niet teveel betaal. Maar de vlucht zat al aardig vol, dus het zal wel een populaire reis zijn. Dan kan ik er beter snel bij zijn.

Volgende stap: een hotel boeken. Aan de hand van wat reisblogs heb ik een lijstje opgesteld met favoriete overnachtingsplekken. Op de boekingssite zie ik bij al mijn favoriete hotels dat andere mensen dezelfde aanbiedingen bekijken. Ik besluit snel te reserveren, voordat die ander er met mijn aanbieding vandoor gaat.

De reisbranche speelt slim in op het principe van schaarste. Als er weinig van een bepaald product is, neem je automatisch aan dat er een grote vraag naar is. Je kunt als één van de weinigen iets bemachtigen wat veel andere mensen ook willen hebben.

Tips

Hoe pas je dit principe toe in je eigen winkel? Een paar tips.

  • Organiseer kleine acties in de winkel en deel foto’s op social media. Jouw volgers zien die foto’s en doen er alles aan om een dergelijke actie de volgende keer niet te missen.
  • Leg het accent op wat mensen missen als ze jouw product niet kopen.
  • Laat mensen zich inschrijven om als eerste een nieuw product te proberen of bij een  evenement te zijn. Slechts enkele plaatsen beschikbaar!
  • Een bak of rek met de ‘laatste stuks’. Hiermee benadruk je de populariteit, het product is tenslotte bijna uitverkocht. En het geeft meteen aan dat dit de laatste kans is om zo’n gewild item te bemachtigen.
  • Benadruk exclusiviteit. Alleen hier verkrijgbaar! Deze aanbieding is alleen dit weekend geldig! En denk eens aan het succes van pop-up winkels. Slechts tijdelijk te bezoeken. Dat wil je niet missen.