Psychologie_in_de_winkel_Sympathie

Psychologie in jouw winkel: jouw zaak wint van de rest

Psychologie? Daar weet ik toch niks van? Misschien niet, maar je maakt er wel gebruik van. Bewust en onbewust.

In een serie blogs bekijken we waarom klanten bepaalde keuzes maken. En belangrijker: hoe ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen. Het is fijn als jouw klanten de voorkeur geven aan jouw zaak boven die van een ander. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Zorg voor vriendelijk personeel

Dat ene zaakje heeft een heel tof assortiment, maar er staat een hork achter de toonbank. Daarom geef ik de voorkeur aan die concurrent waar ik vriendelijk behandeld wordt. Het is zoveel waard als mensen jouw merk, winkel of personeel sympathiek vinden. Hoe zit dat?

Als je een connectie voelt met iemand ga je eerder in op een verzoek van die persoon. Je doet ook liever iets extra’s voor die aardige collega dan voor die chagrijnige manager. Tref je een aardige verkoper? Dan zul je dus sneller tot een aankoop overgaan.

Die connectie komt tot stand als je iemand aardig vindt, een gelijkenis hebt of wanneer je je identificeert met een persoon of merk. Lijken op en identificeren met kan hem zitten in allerlei dingen: dezelfde interesses, woonplaats of verjaardag.

Mond-tot-mond werkt

“Laatst heb ik zo lekker geluncht bij dat nieuwe tentje in de Kerkstraat!” Als een vriendin dat tegen me zegt, wil ik er onmiddellijk een broodje gaan eten. Als ik dat iemand hoor zeggen in de wachtkamer van de tandarts dan sla ik het niet eens op.

Mensen nemen eerder iets aan van een bekende dan van een vreemde. Dat is ook de reden dat veel merken bekende personen inzetten voor hun reclames. “Als Max Verstappen boodschappen doet bij Jumbo, zal ik daar ook eens gaan kijken.”

Vraag jouw klanten dus om je te volgen op social media en hun ervaringen te delen.

Tips

Niet elke ondernemer heeft geld om een BN’er in te huren. Daarom geven we een paar tips die ervoor zorgen dat jouw klanten je nog sympathieker vinden dan ze al doen.

  • Zet een actie op voor een lokaal goed doel. Jouw klanten komen tenslotte uit de directe omgeving van je winkel. Dus waarom zou je geld inzamelen voor een internationaal doel, terwijl je dat ook kan doen voor de voedselbank in jouw eigen gemeente of de voetbalclub in nood?
  • Deel af en toe een complimentje uit. Dat helpt echt. Mijn schoonheidsspecialiste maakt consequent een opmerking over mijn leuke sjaal/jas/broek/schoenen. Zo ga ik de deur uit met een extra goed gevoel.
  • Geef mensen het gevoel dat ze je kennen. Maak duidelijk wie er achter het bedrijf zit. Dit kan door een persoonlijk praatje in de winkel, maar ook op je website kun je dat zichtbaar maken met een ‘Over ons’-pagina.
  • Iemand die jou iets geeft, vind je al snel aardig. Het kost je weinig extra moeite om klanten iets te geven: advies, een kopje thee of een proefmonster.
  • Ook schijnt het sympathie op te roepen als je woorden herhaalt of een houding spiegelt. Je moet het natuurlijk niet overdrijven, maar het is het proberen waard.

Wat is het geheim van jouw zaak?